• Senab/

Senab vinner stor upphandling från Skoda – Ska inreda biljättens försäljningsställen världen över

Senab Concept AB – som ingår i Edsbyn Senab-koncernen – är en av tre leverantörer som fått förtroendet att globalt inreda tjeckiska Skodas försäljningsställen så att biljättens varumärke förstärks på rätt sätt. Totalt rör det sig om 5 300 återförsäljare som ska utrustas med ett inredningskoncept som ger Skoda en stark och tydlig profil. Den initiala ordern är på 50 Mkr och sammantaget bedöms avtalet vara värt motsvarande 250 Mkr för Edsbyn Senab-koncernen.

Senab Concept är den del av Edsbyn Senab-koncernen som är inriktat på att hjälpa företag att genom inredning bygga och stärka sitt varumärke. Sedan tidigare hjälper Senab Concept flera storföretag – till exempel Mercedes, Volvo Cars, Nilson Group och Scania – med sin inredning. Senab Concept har även sedan tidigare Skodas systerbolag Volkswagen och Audi som kund.

– Allt fler företag inser att deras lokaler är viktiga för att förstärka sitt varumärke på bästa sätt. När det gäller att bygga varumärke har Skoda varit skickliga att både förflytta och stärka sitt varumärke ytterligare, säger Carl-Henrik Lagnefors, VD för Senab Concept.

Skoda kommer nu löpande att bygga om och uppgradera sina försäljningsställen. Denna process är tänkt att vara klar 2015.

– Vi har en stark tradition av att expandera internationellt tillsammans med våra kunder. Dessa internationella kunder blir allt viktigare för vår tillväxt, säger Bengt Nilsson, koncernchef för Edsbyn Senab.

Den 114-åriga koncernen Edsbyn Senab befinner sig i en stark expansionsfas. Nyligen blev det klart att bolaget köper Pitney Bowes inredningsverksamhet i Norge, som på årsbasis omsätter motsvarande cirka 400 Mkr. Därmed beräknas koncernen omsätta omkring 1,3 miljarder kronor.

För ytterligare information kontakta:

Carl-Henrik Lagnefors, VD Senab Concept, 0765-33 51 65
Bengt Nilsson, koncernchef Edsbyn Senab AB, Tel 0271-275 00