• SENEA/

Seneas styrelse kan inte underlåta att rekommendera aktieägarna att acceptera Kamstrups erbjudande

Report this content

Den 21 juli 2006 förvärvade Kamstrup A/S (”Kamstrup”) samtliga aktier från Seneas huvudaktieägare Mellby Gård gruppen och Isac Brandberg AB motsvarande total 51,3% av bolagets röster och kapital för 17,60 kronor per aktie. Förvärvet av aktierna aktualiserade Budpliktsreglerna i Lagen om offentliga uppköpserbjudanden på aktiemarknaden, då de av Kamstrup förvärvade aktierna motsvarade mer än 30% av bolagets röster. Med anledning härav lämnade Kamstrup den 28 juli 2006 ett offentligt erbjudande till aktieägarna i Senea AB (”Senea”) om att för varje aktie av serie A och serie B i Senea erhålla 17,60 kronor kontant (”Erbjudandet”). Anmälningsperioden för Kamstrups Erbjudande löper enligt erbjudandehandlingen (prospektet) under perioden 4-22 september 2006. Två ledamöter i styrelsen, Anders Bülow och Sten Libell, vilka är anställda inom Mellby Gård gruppen, har för att undvika en diskussion kring eventuellt jäv valt att inte deltaga vid handläggningen av frågor rörande Erbjudandet, inklusive utformningen av detta uttalande. Styrelsen i Senea är i enlighet med Stockholmsbörsens regler rörande offentliga uppköpserbjudanden på aktiemarknaden skyldig att ”inom skälig tid före acceptfristens utgång” offentliggöra sin uppfattning om Kamstrups Erbjudande. Styrelsen i Senea gör mot denna bakgrund följande uttalande. Överväganden Styrelsen har i sina överväganden bl a beaktat följande omständigheter och därefter i sin utvärdering ställt dessa mot de villkor som möjliggörs genom Erbjudandet: • Att Senea genom sin goda marknadsposition, vilken ytterligare förbättras av Kamstrups inträde som huvudägare, och beprövade tekniklösningar kan komma att vara framgångsrik på den svenska marknaden för mindre och medelstora installationer av fjärravläsningssystem. En sådan utveckling är dock kapitalkrävande för bolaget och kan komma att kräva ytterligare en eller flera nyemissioner. Med Kamstrup som ägare till majoriteten av aktierna i Senea torde dock sannolikheten för nyemission ha minskat något. Det kan inte uteslutas att Seneas aktiekurs på sikt når nivåer som överstiger värdet på Erbjudandet. • Att Seneas huvudägare sedan lång tid, Mellby Gård gruppen och Isac Brandberg AB, har sålt sina aktier motsvarande totalt 51,3% av bolagets röster och kapital till Kamstrup för ett pris om 17,60 kronor per aktie kontant. • Att Seneas marknad har förändrats under den senaste tiden med innebörden att bolagsstorlek och kapitalresurser har blivit mer avgörande i större upphandlingar av fjärravläsningssystem. Senea kan på grund av sin relativa litenhet och begränsade finansiella resurser inte vara totalentreprenör i sådana projekt. • Att Kamstrups Erbjudande ej är villkorat av hur många aktieägare som accepterar Erbjudandet. Styrelsen bedömer att risken för försämrad likviditet i Senea-aktien och därtill kopplade negativa värdeeffekter ökar om Senea skulle bli ett börsnoterat delägt dotterföretag till Kamstrup. • Att vid tidpunkten för Erbjudandets offentliggörande innebar detta en begränsad s k budpremie. Styrelsen konstaterar att högre budpremier regelmässigt förekommit i andra publika uppköpserbjudanden. Det är värt att notera att Seneas aktiekurs på grund av den låga likviditeten är svårtolkad och volatil. • Att Kamstrup i erbjudandehandlingen rörande Erbjudandet till Seneas aktieägare redovisat följande: ”Kamstrup har för avsikt att bedriva den existerande verksamheten i Senea på samma sätt och med samma verksamhetsinriktning som idag. Kamstrup bedömer inte att förvärvet av Senea, i vart fall inte på kort sikt, kommer att medföra någon förändring av sysselsättningen i Senea, eller de platser där bolaget bedriver verksamhet”. Seneas styrelse förlitar sig på att redogörelsen är korrekt och har således ingen avvikande uppfattning. • Styrelsen har uppdragit åt Erneholm & Haskel AB att avge ett värderingsutlåtande avseende Erbjudandets skälighet ur ett finansiellt perspektiv (se bilaga). Erneholm & Haskel AB har efter sin utvärdering kommit till slutsatsen att Erbjudandet ej kan anses oskäligt ur ett finansiellt perspektiv. Rekommendation Mot bakgrund av Seneas behov av att finna en industriell partner är ett införlivande i Kamstrup både industriellt och strategiskt riktigt. Enligt lämnat värderingsutlåtande kan Erbjudandet ej anses oskäligt från ett finansiellt perspektiv. Baserat på en sammanvägd bedömning kan styrelsen inte underlåta att rekommendera Seneas aktieägare att acceptera Erbjudandet trots att budpremien, jämfört med aktiekursen dagen innan Kamstrups förvärv av de tidigare huvudägarnas aktier, är osedvanligt låg. Åkersberga den 5 september 2006 Styrelsen Senea AB