9 av 10 äldre ser ”senior” som neutralt eller positivt: Hellre senior än pensionär

Report this content

95 procent av svenskar i åldern 55+ uppfattar ordet senior som positivt eller neutralt. En majoritet föredrar även att bli kallad senior istället för pensionär. När seniorerna får drömma är det långresor som står överst på önskelistan och nära 30 procent vill spendera mer tid på träning. Detta visar en undersökning som genomförts av Seniordeal.

I februari varje år genomför Seniordeal en medlemsundersökning riktad till de drygt 160 000 seniorer och pensionärer som är registrerade medlemmar. Årets undersökning har resulterat i över 8 300 svar. Fokus låg på att få större förståelse för begreppet senior – och vad begreppet innebär för dem som tillhör gruppen.

Endast 5 procent uppfattar ordet senior som negativt. 47 procent ser det som positivt och 48 procent som neutralt. Det är också begreppet senior de flesta identifierar sig med; 39 procent föredrar att kallas senior framför pensionär och andra alternativ.

– Att senior har en positiv innebörd tycker vi såklart är jättekul. I likhet med oss på Seniordeal, associerade de flesta begreppet med ”erfaren” och ”aktiv”, säger Zoran Stjepanovic,  Seniordeals vd och grundare.

Långresor är vad de flesta seniorer drömmer om och om man ska flytta är det utlandet som lockar mest. Resor och upplevelser toppar också listan på vad man vill ägna mer tid åt. En annan sak som många seniorer vill ägna mer tid åt är träning.

Att seniorer är så intresserade av resor, upplevelser och träning visar på att detta är en aktiv målgrupp som man inte ska underskatta. Min erfarenhet är att senioren är bortglömd av marknadsförarna – trots stor köpkraft behandlas målgruppen med ointresse av många företag, säger Zoran.

Zoran Stjepanovic, vd Seniordeal, 076 85 10 956, zoran@seniordeal.se

Seniordeal Sverige AB driver www.seniordeal.se med målet att tillhandahålla Sveriges största och bästa utbud av rabatter och kvalitetssäkrade erbjudanden för landets seniorer och pensionärer. Seniordeal har lång erfarenhet av nära samarbete med företag inom en rad olika branscher och antalet medlemmar passerade 160 000 under 2015.

Taggar:

Citat

Zoran Stjepanovic
Att seniorer är så intresserade av resor, upplevelser och träning visar på att detta är en aktiv målgrupp som man inte ska underskatta. Min erfarenhet är att senioren är bortglömd av marknadsförarna – trots stor köpkraft behandlas målgruppen med ointresse av många företag
Zoran Stjepanovic