Seniorglädje certifierar medarbetare i demensomsorg

Report this content

Seniorglädje satsar på en förbättrad utbildning och certifiering inom demens av sina medarbetare. Den första gruppen av seniorvännerna har nu certifierats inom demensomsorg.

Seniorglädje arbetar med social omsorg för äldre, både på äldreboenden i samarbete med kommuner, och hos privatpersoner där en anhörig behöver extra stöd i omsorgen om en närstående.

– Många av de äldre som våra seniorvänner arbetar med har någon form av kognitiv svikt, säger Cecilia Sidmalm, VD på Seniorglädje. Därför är det viktigt att våra medarbetare får en god kunskap inom området. Vi vet ju att kunskap och förståelse är grunden för en god omsorg för personer med en demenssjukdom.

Ansvariga för att ha tagit fram utbildningen är Silviasjuksköterskan Lena Nylund samt Ewa Angermund, som är utbildad Silvasyster.

Utbildningen ger kunskap om hjärnans uppbyggnad och funktion, demenssjukdomar, palliativa vårdens hörnstenar, beteendemässiga och psykiska symptom, bemötande och kommunikation, fingerstudien, anhörigskap samt Seniorglädjes värderingar.

Nästa omgång av den fördjupade demensutbildningen kommer att äga rum i september.

Tidigare har Seniorglädje även lanserat Demensskolan, en videokurs i demens som kan användas av bland annat anhöriga.

Cecilia Sidmalm
cecilia@seniorgladje.se

Seniorglädje startade 2016 av systrarna Cecilia Sidmalm och Susanne Sidmalm och är det första företaget i Sverige helt inriktat på tjänster och social samvaro för äldre. Seniorglädje hjälper äldre med allt från praktisk hjälp i hemmet till den sociala samvaron i form av en extra vän i vardagen. De som hjälper de äldre är själva seniorer med olika arbetsbakgrunder, exempelvis som brevbärare, lärare, undersköterska och egenföretagare. Alla har olika livserfarenheter, precis som de äldre de besöker. Kontinuitet, trygghet och glädje är ledorden i verksamheten och det är alltid samma senior som besöker den äldre. Seniorglädje har cirka 200 anställda seniorer och finns representerade i hela Sverige. www.seniorgladje.se