Välkommen till Seniorvärldskonferensen 2015

Livet består av fakta som inte går att undvika. Att bli gammal är ett sådant. Men vi vill kunna bestämma hur vi möter denna senare del av livet. Och när vi gör aktiva val fortsätter våra liv att vara självständiga och meningsfulla.

Fakta ger oss mer. Andelen äldre i samhället ökar och snart är var fjärde svensk 65 år eller mer. Vi lever längre, mår bättre och de generationer som närmar sig pensionen har det ekonomiskt väldigt bra ställt.

Trots att äldre idag har gott om pengar upplever flertalet inte någon större valmöjlighet. Det finns helt enkelt inte ett tillräckligt stort utbud av genomtänkta äldreboenden och servicefunktioner för att möta efterfrågan på livskvalitet som så många önskar och förtjänar.

Men. Problem och möjligheter är två sidor av samma mynt.

På Seniorvärldskonferensen som arrangeras 21 och 22 april 2015 i Göteborg ska vi koncentrera oss på just möjligheterna. Vi ska mötas, lyssna till nya idéer, diskutera på djupet och planera i ämnet ”Det goda boendet och livet som äldre”.

Vi behöver besjälas av nya tankar och idéer, skapa nya strukturer som klarar en livsbejakande servicenivå. Dessutom behöver vi samarbeta mellan privat och offentlig sektor för att kunna realisera framtidens boenden och tillsammans skapa ett samhälle alla kan trivas i.

Det finns även en ny bransch som vädrar morgonluft. Vi kallar den Äldrelivsbranschen, eftersom en växande äldre befolkning behöver ha alternativ utifrån flera olika levnadsaspekter och inte begränsas av det omhändertagande som kommunerna erbjuder.

Seniorvärldskonferensen 2015 hålls på Chalmers konferenscenter i Göteborg och arrangeras av företaget CLA Sweden i samarbete med Chalmers tekniska högskola och Karlstad universitet samt huvudsponsorerna EY och NAI Svefa.

Deltagarna är beslutsfattare från företag, förvaltningar, organisationer och institutioner men även privatpersoner. Alla har direkta eller indirekta intressen av att vara delaktiga i utvecklingen av hållbara lösningar för livet som senior.

Dag 1 – Vi vågar vara visionära och se på inspirerande exempel från olika delar av världen.

Dag 2 – Vi behandlar ledarskap och innovation, hur vi konkret kan gå tillväga.

Nu behöver vi dig som deltagande under dessa dagar. Ditt engagemang, medverkan och dina åsikter kommer att få betydelse inför framtiden. För vi kommer alla dit förr eller senare. Till de seniora åren av våra liv. Då är det bra att ha nya fakta och ett färdigt svar på frågan var alla pensionärer ska hålla hus.

Välkommen!

Petter Ahlström
Ekon Dr, Entreprenör
CLA Sweden AB