• Sensavis/

Ekerö kommun stöttar nyanlända och förbättrar möjligheterna för alla elever att öka inlärningen

Ekerö kommun tar hjälp av visuell inlärning för att stärka inkludering och möjligheten för kommunens elever att öka sina kunskaper i de naturvetenskapliga ämnena med hjälp av The 3D Classroom. Verktyget kommer även att användas för att skapa egna läromedel, bland annat med syftet att underlätta integration och utbildning av nyanlända.

I likhet med de flesta svenska kommuner står Ekerö kommun inför stora utmaningar och möjligheter. I det kontinuerliga arbetet med att förbättra skolverksamheten är en viktig del att hitta pedagogiska verktyg som kan hjälpa lärarna att öka motivationen och inlärningen i klassrummet för att inkludera alla elever i lärandeprocessen. Detta innefattar inte bara det stora antalet elever som behöver visuellt stöd för att tillgodogöra sig kunskaper, utan också alla nyanlända som inte omedelbart kan tillgodogöra sig den svenska skolans utbildning och därmed får en större utmaning i integrationen till det svenska samhället. Skolorna i Ekerö kommun kommer både att använda The 3D Classroom för att öka interaktionen och motivationen i klassrummet och för att skapa egna läromedel som översätts till bland annat arabiska, dari och farsi och används för flippade klassrum.

– Idén till projektet har växt fram under dialogen med Sensavis. I The 3D Classroom har vi förutom ett fantastiskt visuellt material för NO och matematikundervisningen även ett didaktiskt hjälpmedel som stärker elevernas lärandeprocess. Vi kommer dessutom på ett enkelt sätt kunna spela in egna läromedel med verktyget och ge eleverna möjligheten att lära sig i sin egen takt. Inspelningsmöjligheten ger oss möjligheten att tillsammans med kommunens modersmålslärare skapa läromedel på de nyanländas egna språk. Våra nyanlända kan då ta del av undervisningen omedelbart, även om de inte ännu lärt sig svenska. Det kommer att påskynda lärandet både av ämnessvenska och av det svenska språket. Därmed förbättrar vi tillgängligheten i klassrummet men också integrationen i det svenska samhället. Vi hoppas kunna vara ett bra exempel, men även att andra kommuner påbörjar liknande arbeten så att vi kan samarbeta över kommungränserna, säger Lotta Lorentzon, bitr. produktionschef barn och utbildning, Ekerö kommun.

The 3D Classroom är ett interaktivt visuellt läromedel som inkluderar elever i alla åldrar i lärandeprocessen genom att engagera och motivera dem till ökat deltagande. Pedagogerna inom Ekerö kommun kommer att skapa ett arkiv av läromedel på bland annat arabiska, dari och farsi, genom att spela in det högkvalitativa innehållet tillsammans med sin egen röst och eget upplägg för att enkelt skräddarsy läromedel.

– Vi har under en tid arbetat med mottagningsenheter för nyanlända och sett hur vårt visuella läromedel hjälpt till att öppna upp diskussionerna i klassrummet och hjälpt lärarna att bedöma elevernas förkunskaper, en förutsättning för att alla ska kunna få en individanpassad utbildning. Forskning visar att den som har ett utvecklat modersmål har större chans att utveckla ett bra andraspråk. Genom att kombinera ämnes- och språkkunskaper kan Ekerö erbjuda en fantastisk grund för de nyanlända i kommunen och genom att dela material mellan skolorna även på ett effektivt och kostnadsmedvetet sätt. Vi ser liknande initiativ som Ekerös i flera skolor runt om i landet och vill gärna bidra till att ytterligare sprida kunskapen. Den utmaning Sverige och flera andra länder i Europa står inför är ju i själva verket en stor möjlighet för vårt samhälle. Vi är otroligt glada att samtidigt kunna bidra till både ökat intresse för de naturvetenskapliga ämnena och bättre förutsättningar för alla nyanlända, säger Fredrik Olofsson, VD på Sensavis.

Om The 3D Classroom

The 3D Classroom är ett visuellt läromedel som skapar rätt förutsättningar för inkludering; att alla elever i klassrummet ska bli motiverade, engagerade och uppnå goda resultat. Pedagogen styr de interaktiva, realistiska visualiseringarna och kan, genom att använda sina egna ord och sin egen pedagogik, anpassa lektionen efter syfte och elevgrupp. Pedagogen kan också interagera med innehållet för att stärka ett budskap eller svara på nyfikna elevers frågor. Med videorättigheter kan pedagogen skapa egna läromedel med det högkvalitativa innehållet och sina ord. Funktionen kan även stödja det kollegiala lärandet genom att pedagogerna på skolan delar videos med varandra. The 3D Classroom innehåller ämnesmoduler för biologi, kemi, fysik, matematik, geografi och teknik och används idag för alla utbildningsnivåer, från förskola till universitet. Verktyget innehåller varken text eller tal och är inte begränsat till någon kursplan.

Om Sensavis
Svenska Sensavis har sedan 2008 utvecklat marknadsledande och fullt ut interaktiva visualiseringar. Syftet har alltid varit att öka förståelse och inlärning. I september 2013 lanserades den första versionen av The 3D Classroom, en mjukvara som syftar till att underlätta för läraren att öka motivationen och inlärningen i klassrummet. Idag används The 3D Classroom av hundratals ledande utbildningsinstitut och skolor i Europa, USA och Asien.