Medlearn tar utbildningen till ny nivå med The 3D Classroom

Visuellt utbildningsmaterial och flippat klassrum höjer kvaliteten på vård- och omsorgsutbildninge

Sensavis och Medlearn har ingått ett avtal om att använda The 3D Classroom, det visuella läromedlet som skapar förutsättningar för alla elever i klassrummet att bli motiverade, engagerade och uppnå goda resultat. The 3D Classroom kommer att användas av lärare som stöd i undervisningen i klassrummen. Dessutom kommer Medlearn själva att skapa videos av det högkvalitativa innehållet som eleverna kommer att använda för självstudier via lärplattformen itslearning.

– Det här är ett viktigt steg i vårt arbete med att utveckla verktyg och material för våra utbildningar. Med The 3D Classroom kan vi pedagogiskt och visuellt tydliggöra bland annat hur olika delar av kroppen är uppbyggda och fungerar, säger Tobias Karlström, VD Medlearn.

The 3D Classroom saknar text och ljud och är därför optimalt även för elever med svenska som andraspråk.

– Då vi nu väljer att tidigt införa visuellt lärande kommer vi att kunna lägga en bra grund och öka möjlighet att korta tiden från utbildning till anställning. Genom att vi också skapar eget utbildningsmaterial i form av videos kan vi ytterligare förbättra individanpassningen för eleverna. Vi ser fram emot att börja använda detta verktyg som vi tror kommer att göra ett komplext ämnesområde lättare att lära och förstå, fortsätter Tobias Karlström.

Medlearn kommer att börja använda The 3D Classroom i sin skola i Kista för den erkänt svåra kursen Medicin 1 inom vuxenutbildningen. Det finns även planer på att använda verktyget inom andra kurser och på yrkeshögskolan. Arbetet med att spela in videos drivs av en av skolans pedagoger och kommer att påbörjas under hösten.

– Vi är stolta och glada över att Medlearn har valt att börja använda The 3D Classroom, och inte minst att de anammar nya sätt att lära genom att införa video som del av den obligatoriska utbildningen. Vi ser fram emot att Medlearns kunniga pedagoger och det smarta användandet av digitala verktyg kommer att leda till att vi får fler duktiga personer inom svensk sjukvård, säger Fredrik Olofsson, VD Sensavis, och tillägger:
– Medlearn är i gott sällskap vad gäller att se möjligheterna med video skapat av innehållet i The 3D Classroom. Bara sedan i somras har vi inlett liknande samarbeten med bland annat Singapore Ministry of Education, Nevada State College i USA, Tanglin Trust School i Singapore och Aldar Academies i Förenade Arabemiraten.

Om The 3D Classroom

The 3D Classroom är ett visuellt läromedel som skapar rätt förutsättningar för inkludering; att alla elever i klassrummet ska bli motiverade, engagerade och uppnå goda resultat. Pedagogen styr de interaktiva, realistiska visualiseringarna och kan, genom att använda sina egna ord och sin egen pedagogik, anpassa lektionen efter syfte och elevgrupp. Pedagogen kan också interagera med innehållet för att stärka ett budskap eller svara på nyfikna elevers frågor. Med videorättigheter kan pedagogen skapa egna läromedel med det högkvalitativa innehållet och sina ord. Funktionen kan även stödja det kollegiala lärandet genom att pedagogerna på skolan delar videos med varandra. The 3D Classroom innehåller ämnesmoduler för biologi, kemi, fysik, matematik, geografi och teknik och används idag för alla utbildningsnivåer, från förskola till universitet. Det innehåller varken text eller tal och är inte begränsat till någon kursplan. Mer information: www.the3dclassroom.com

Om Medlearn
Medlearn är ett utbildningsföretag med fokus på vård, omsorg och hälsa som utbildar ca 4 000 studerande per år över hela Sverige och har ca 170 medarbetare. Utbildningarna bedrivs för vuxna och erbjuds som kommunal vuxenutbildning, arbetsmarknadsutbildning, yrkeshögskola och högskola. Det breda utbudet av yrkesutbildningar på olika nivåer med ett tydligt branschfokus gör Medlearn till Sveriges ledande utbildningsföretag inom vård, omsorg, tandvård och hälsa. Medlearns pedagogik grundar sig i ett fokus på individanpassning och flexibilitet där målet med utbildningen är att förbereda eleverna för yrkeslivet.

Om Sensavis
Svenska Sensavis har sedan 2008 utvecklat marknadsledande och fullt ut interaktiva visualiseringar. Syftet har alltid varit att öka förståelse och inlärning. I september 2013 lanserades den första versionen av The 3D Classroom, en mjukvara som syftar till att underlätta för läraren att öka motivationen och inlärningen i klassrummet. Idag används The 3D Classroom av hundratals ledande utbildningsinstitut och skolor i Europa, USA och Asien. Mer information: www.sensavis.com