• Sensavis/

Sanda Utbildningscentrum och Sensavis inleder samarbete för förbättrat lärande i Jönköping

Med det pedagogiska verktyget The 3D Classroom vill Sanda Utbildningscentrum göra skillnad och förbättra lärandet för sina elever.

Sanda Utbildningscentrum satsar som första skola i Jönköping på The 3D Classroom för att förbättra resultaten i särskilt de naturvetenskapliga ämnena. Med hjälp av verktyget kan pedagogen själv bestämma vad och hur något ämne ska visualiseras för eleverna. Med hjälp av 3D blir upplevelsen mer realistisk och eleven kan se objekt och processer ur ytterligare en dimension och därmed görs det komplexa enklare att förstå.

Sanda Utbildningscentrum är en referensskola och deras användande kommer följas upp av Sensavis som kommer använda informationen internt för att utveckla produkten och de kommer ha ett nära samarbete runt hur de använder produkten för att uppnå den bästa nyttan.

Agneta Sidung, lärare på Sanda Utbildningscentrum har sin bild klar för sig varför det är viktigt att satsa på nya sätt att lära. – Eleverna känner till 3D och vi märker att de får ett helt nytt fokus när verktyget används i undervisningen. De Naturvetenskapliga ämnena har en utmaning i att kunna förklara vissa områden på ett lättare sätt. Med hjälp av verktyget är vår förhoppning att allt fler elever snabbare ska kunna förstå ett ämnesområde, säger hon.

Fredrik Boström, tidigare rektor i Stockholm Stad och numera ansvarig för kundrelationer på Sensavis, kommer delta i uppföljningen av användandet. Han menar att Sanda Utbildningscentrum tänker helt rätt när de möjliggör för eleverna att ta till sig ett ämnesområde med stöd av The 3D Classroom.  – Forskning som gjorts på hur 3D appellerar till eleverna har fastslagit att det inte bara är ett mer effektivt sätt i förhållande till exempelvis film i 2D. Det resulterar också i att motivationen höjs generellt för ett ämne och intresset kvarstår även när 3D inte längre används på lektionen, säger Fredrik.

Gymnasieskolan startade användandet under höstterminen 2014.

Om Sensavis:  Sensavis har sedan 2009 utvecklat marknadsledande interaktiva 3D-visualiseringar med högsta kvalitet. Syftet har hela tiden varit att öka förståelse och inlärning. I september 2013 lanserade Sensavis en första version av The 3D Classroom, en mjukvaruprodukt som lärare kan använda för att förenkla för alla elever i alla åldrar och i alla skolor att förstå komplexa och abstrakta ämnen. Sensavis är ett svenskt bolag med kontoret placerat i Stockholm.

www.sensavis.com

www.the3dclassroom.com