Sensavis och Helsingborg Stad inleder samarbete för förbättrat lärande

Med digitala hjälpmedel vill Helsingborg Stad göra skillnad och förbättra lärandet för sina elever. För att åstadkomma detta satsar de på 3D och utbildning av pedagoger för att nå maximal nytta.

Under våren har flera skolor i Helsingborg visat intresse för Sensavis internationellt erkända och ledande pedagogiska 3D-verktyg, The 3D Classroom. Det stora intresset och förståelsen för att verktyget på riktigt kan göra skillnad i klassrummet har resulterat i att Pedagogiskt Center i staden påbörjat ett samarbete med Sensavis. Gertrud Ek är chef för Pedagogiskt Center och hon är övertygad om att eleverna kommer få en större förståelse för områden som tidigare varit av mer abstrakt karaktär. Hon säger också att: - Det är viktigt att skolorna tar en aktiv roll i att implementera ny teknik som skapar mervärde i utbildningen. Här är min ambition och mitt uppdrag att Pedagogiskt Centrum ska kunna spela en viktig roll.

Under hösten kommer användargrupper att startas för att tillsammans med forskare fördjupa kunskapen i hur 3D kan användas i undervisningen. Nyttan med 3D i undervisningssammanhang har bla den brittiske professorn, Anne Bamford, presenterat i sin LiFE-studie som pågick i sju länder under elva månader. Där visar hon att 3D innebär högre motivation och koncentration som därmed möjliggör att eleverna kan lära sig mer under kortare tid, dvs att förståelsen förbättras.

Fredrik Boström, tidigare rektor i Stockholm Stad och numera ansvarig för kundrelationer på Sensavis, kommer delta i projektet. Han menar att Helsingborg agerar på ett föredömligt sätt när de kopplar ihop användandet av teknik med pedagogiska diskussioner och forskning. -Vi behöver mer kunskap generellt, varför vi väljer olika sätt att undervisa på och vi behöver framför allt få till möten mellan pedagoger för att öka de positiva effekterna på kortare tid, säger Fredrik.

Projektet startar under höstterminen 2014 och kommer att sträcka sig över ett läsår till att börja med. Därefter kommer en utvärdering av projektet att ske och en fortsättning att diskuteras.

Om Sensavis:  Sensavis har sedan 2009 utvecklat marknadsledande interaktiva 3D-visualiseringar med högsta kvalitet. Syftet har hela tiden varit att öka förståelse och inlärning. I september 2013 lanserade Sensavis en första version av The 3D Classroom, en mjukvaruprodukt som lärare kan använda för att förenkla för alla elever i alla åldrar och i alla skolor att förstå komplexa och abstrakta ämnen. Sensavis är ett svenskt bolag med kontoret placerat i Stockholm.

Kontaktinformation:

www.sensavis.com