Fulltecknad emission för Sense

Fulltecknad emission för Sense Mobiloperatören Sense Communications fulltecknade i förra veckan en private placement på minst 250 miljoner kronor som en del av företagets börsprocess. Transaktionen riktades mot finansiella investerare och består av en aktieemission och en mindre del konvertibla obligationslån. Sense har därmed tillförts drygt 250 miljoner i nytt friskt kapital som företaget ska använda för att växa geografiskt och inta en ledande position i Norden som leverantör av mobila tjänster. Emissionskursen sattes till 25 kronor. Varje tecknare får dessutom rätt till ca 0,67 fristående teckningsrätter per aktie som tecknas vid emissionen. Varje teckningsrätt ger innehavaren rätt att när som helst under de kommande två åren få en ny aktie i Sense till kursen 37,50 kr. Det konvertibla obligationslånet får en årsränta på 12 % och en löptid på fem år och ger innehavaren rätt att när som helst under perioden kräva att lånet konverteras till aktier med en kurs på 37,50 kronor per aktie. Lånet har en ram på högst 100 miljoner kronor. Bland de största tecknarna finns Folketrygdfondet, Firstnordic (tidigare Fokus forvaltning) och Fokus Aktiv forvaltning, Gambak, Kreditkassen Aktiv Forvaltning, Orkla Aktiv Forvaltning, Statoil, Atlantis Vest och Industrifinans/Industrifinans Aktiv Forvaltning. Transaktionen förutsätter ett godkännande på bolagsstämman och att företagets aktier blir noterade på Oslo Børs senast den 31 december i år. Företaget kommer omedelbart att kalla till en extraordinär bolagsstämma för att godkänna emissionen, teckningsrätterna och det konvertibla lånet. Om Sense Sense har under innevarande år etablerat sig som Nordens största virtuella mobiloperatör, med fler än 240 000 mobiltele- och internetkunder. Företaget är i dag verksamt i Norge och Sverige och lanseras inom kort också i Danmark. När Sense i april etablerade sin mobilverksamhet i Sverige var det som den första nya mobiloperatören på sju år. Företaget planerar en börsintroduktion under hösten. Se också www.sense.com. För ytterligare information, vänligen kontakta Nadir Nalbant Detlef Stübe VD Sense Communications VD Sense Communications AB Mobil: +47 99 700 997 Mobil: 0701-701 701 e-post:nn@sense.com e-post: detlef.stube@sense.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/07/20001107BIT00810/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/07/20001107BIT00810/bit0002.pdf