Sense köper konkurrenten Site i Norge

Sense International Sense köper konkurrenten Site i Norge Sense har ingått avtal om att köpa samtliga aktier i norska mobiloperatören Site Communications AS. Sense blir genom köpet den första mobiloperatören i Norge som har tillgång till två mobilnät, både Telenors och NetComs (ägs av Telia). I Sverige har Sense sedan tidigare tillgång till såväl Telias som Europolitans mobilnät. Sense har därför redan investerat i system som gör det möjligt att utnyttja två mobilnät på ett effektivt sätt. Site Communications erbjuder mobiltjänster genom ett Service Provideravtal med Netcom. Site har en liten och effektiv organisation med tolv anställda som under perioden januari till februari 2001 hade en omsättning på 14 miljoner norska kronor. Site hade i slutet av februari i år 23 000 abonnenter. Integrationsprocessen mellan de båda företagen kommer att kunna genomföras snabbt. -Uppköpet har stor strategisk betydelse för Sense och innebär en kraftig konsolidering av mobiloperatörmarknaden i Norge. Detta är en utveckling som vi tror kommer fortsätta och vi ser många intressanta alternativ för bolaget framöver, säger Nadir Nalbant, koncernchef i Sense Communications International ASA. -Sense utvecklar med detta köp sin distributionskapacitet med en kanal som under två veckor i januari tog in 12 000 nya post-paid abonnenter med lång bindningstid. Därigenom bidrar även detta uppköp till att nå Sense ambitioner med en lägre kapitalförbrukning, fortsätter Nadir Nalbant. Avtalet är betingat av bland annat due diligence, genomförande av emission och konvertering av konvertibelt lån i Site, accept från aktieägare som representerar minst 90 % av aktierna i Site efter emission och konvertering, och nödvändiga åtgärder från bolagsstämman hos Sense om emission av 10 808 554 aktier i Sense som betalning för 100% av aktierna i Site. Site kommer vid övertagandet att ha ett rörelsekapital på minst 30 miljoner norska kronor. Norsk Vekst kommer efter köpet att vara bland de fem största aktieägarna i Sense och kommer att erbjudas styrelseplats i Sense. Baserat på en Sensekurs på 12 norska kronor och netto cash på 30 miljoner norska kronor värderar transaktionen varje Sitekund till 4000 norska kronor. Baserat på senast uppgivna balansräkning för Sense motsvarar varje Sensekund ett pris på 4100 norska kronor. Sites kunder har ca 50% högre ARPU än kunderna hos Sense, och kunderna är uteslutande abonnemangskunder med lång bindningstid. Vid övertagandet kommer Sense att få tillgång till minst 25 000 attraktiva abonnemangskunder i NetComs GSM-nät. * * * Om Sense Sense Communications är Nordens största virtuella mobiloperatör, med över 300 000 mobiltele- och internetkunder. Företaget är i dag verksamt i Norge och Sverige och lanseras inom kort också i Danmark. När Sense i april 2000 etablerade sin mobilverksamhet i Sverige var det som den första nya mobiloperatören på sju år. Företaget är noterat på Oslo Börs. Se också www.sense.com. För ytterligare information, vänligen kontakta Nadir Nalbant Koncernchef Sense Communications International ASA Mobil: +47 997 00 997 e-post: nn@sense.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/05/20010405BIT00540/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/05/20010405BIT00540/bit0002.pdf