Penser Access: Sensec Holding - Förlust i Q2 men stark tillväxt

Report this content

Sensec Holding rapporterade ett rörelseresultat på -1,5 mkr i Q2 (3,3), vilket var en något större nedgång, relativt föregående år, jämfört med vår prognos på 0,6 mkr. Detta beror primärt på att bolaget valt att lägga marginalerna på lägre nivåer för enstaka projekt i syfte att sondera nya marknader. Nettoomsättningen på 28,9 mkr växte organiskt med 18 %, vilket var väl i linje med vår prognos på 28,3 mkr. Vi har justerat våra prognoser för 2019 baserat på Q2 resultatet, samt gjort mindre prognosförändringar för 2020 respektive 2021. Sensec Holding har en uttalad strategi om att växa genom strategiska förvärv. Det ska leda till tillväxt, inte bara geografiskt, men även genom att komma in på nischer i säkerhetsmarknaden där bolaget inte är närvarande idag. Det nya affärsområdet Defence, med fokus på Norden samt Baltikum, är ett steg på den vägen. Givet att Sensec Holding når våra prognoser, vilka inte inbegriper några förvärv, utan utgår ifrån en organisk tillväxt på ca 10% per år, samt att Sensec successivt når målet om 10% rörelsemarginal, ser vi ett motiverat värde för aktien på ca 1,30 kr.

Läs den fullständiga analysen: https://links.penser.se/f/a/secs_20190819.pdf

Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på www.penser.se