Brandlarm är hett

Den globala Marknaden för brandlarm förväntas växa till ca 56 miljarder SEK 2030 med en årlig genomsnittlig tillväxt om 7,2 % mellan 2022 och 2030, enligt en ny rapport från Grand View Research Inc.

Behovet och efterfrågan av brand- och röklarm har ökat i pandemins spår då allt fler människor arbetar hemifrån. Marknaden för brand- och röklarm har en mycket stark tillväxt globalt och en tydlig trend är ökad integration med system för fastighetsautomation för både privata boenden som kommersiella fastigheter. Genom smarta system och applikationer kan de som bor eller arbetar i fastigheten snabbt varslas i händelse av brand eller rökutveckling. Många fastigheter saknar godkänd säkerhetslösning eller har ingen lösning alls för brand och rök och detta i kombination med den pågående tekniska utvecklingen inom segmentet tros driva på utvecklingen av marknaden kraftfullt under de kommande åren.

Årligen inträffar runt 20 000–25 000 bostadsbränder i Sverige och totalt omkommer cirka 100 personer. Glömd spis är den i särklass vanligaste brandorsaken enligt Brandskyddsföreningen som kategoriserar brandorsakerna till fem huvudsakliga klasser:

• Spisen: Man glömmer mat på plattan eller man får igång spisen av misstag.
  • Eld i eldstad: Den vanligaste orsaken är att man eldar i kamin eller öppen spis. Soteld uppstår.
  • Rökning: Än idag står rökning och framför allt sängrökning för en hel del bränder i hemmet.
  • Levande ljus: I synnerhet under den mörka årstiden.
  • Elektriska apparater: Tv-apparater, tvättmaskiner, torktumlare och frysar.

"Brand- och rökutveckling är direkt livshotande och är något alla borde ha ett larm för.  Ett av våra viktigaste och mest prioriterade områden är just brand- och röklarm. Våra larm kommunicerar med ny teknik som gör att de kan prata med varandra och andra enheter i hemmet vid behov. Man kan styra dem via vår molnbaserade tjänst genom gränssnittet i vår smarta App. Där kan man också koppla upp grannar i hyreshus eller närliggande hus som varslas när brand- och rökutveckling uppstår genom det vi kallar för digital grannsamverkan. Det är en enkel men effektiv lösning som förebygger skador och ytterst kan rädda liv, säger Martin Norsebäck VD Sensor Alarm"

För mer information om Sensor Alarm, vänliga kontakta:

Martin Norsebäck, VD

E-post: martin.norseback@sensoralarm.se