Sensor Alarm Norden AB beslutar att ansöka om konkurs

Styrelsen i Sensor Alarm Norden AB har idag beslutat om att Sensor Alarm Norden AB (Publ) ska försättas i konkurs. Konkursansökan kommer att lämnas in vid Stockholms Tingsrätt.

Orsaken till konkursbeslutet är att Sensor Alarm Norden AB inte lyckats säkra finansiering för att fortsätta bedriva verksamheten främst på kort sikt. På längre sikt finns ett värde i bolagets produkter och möjligheter inom olika segment på olika marknader. Sensor Alarm har under de senaste 18 månaderna genomfört ett stort omstruktureringsarbete, med kraftiga personalminskningar, generella kostnadsminskningar samt vridit om försäljningsfokuset från konsument till återförsäljare och partners som till följd av det svåra marknadsläget inte hunnit bära frukt. Bolagets större aktieägare har under flera år tagit ett stort finansiellt ansvar och stöttat bolaget i flera omgångar varav senast i somras när ett aktieägarlån gjordes. Under sommaren fördes också diskussioner med flera branschaktörer och andra intressenter om djupgående samarbeten, omvända förvärv och delägarskap. Trots att flera av dessa diskussioner kom väldigt långt lyckades man inte komma i mål och man har heller inte på annat sätt lyckats säkerställa tillräcklig kortfristig finansiering av bolaget.

Det är med stor sorg vi måste konstatera att det tyvärr inte går att driva bolagets verksamhet vidare. Bolagets styrelse har kämpat hårt med att komma till rätta med bolagets skuldsättning  och likviditetproblem men vi har haft tiden emot oss. Tvärvändningen av Norrlands online, som hoppade av det omvända förvärvet timmar innan bolagsstämman i somras, satte verkligen Sensor Alarm i en svår situation som har varit omöjlig att parera på kort sikt. Jag hoppas att konkursförvaltaren hittar en bra lösning för bolagets produkter och tjänster  så att något av det fina som bolaget skapat kan få leva vidare”, säger styrelseledamoten Martin Norsebäck.

Denna information är sådan som Sensor Alarm är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-10-15 08:00 CET.

Martin Norsebäck, Styrelseledamot
Telefon: +46 (0) 75 75 75 300
E-post: info@sensoralarm.se

Sensor Alarm är ett snabbt växande bolag som erbjuder smarta hemlarmslösningar. Med ny teknik förändrar vi larmmarknaden och tillgängliggör hemlarm för alla människor på ett tryggt, enkelt och prisvärt sätt.