Sensor Alarm Norden AB planerar omvänt förvärv av Norrlands Online AB

Sensor Alarm Norden AB (”Sensor Alarm” eller ”Bolaget”) meddelar idag att Bolaget planerar att genomföra ett omvänt förvärv av Norrlands Online AB (”Norrlands Online”), villkorat av godkännande av Sensor Alarms bolagsstämma. Sensor Alarm och Norrlands Online har ingått en icke bindande avsiktsförklaring och nästa steg är att ingå aktieöverlåtelseavtal med Norrland Onlines c:a 50 stycken aktieägare, villkorat av stämmans godkännande i Sensor Alarm. I samband med det omvända förvärvet planerar Sensor att sälja sin befintliga verksamhet till ett bolag som bl.a. är ägt av vissa styrelseledamöter och ledande befattningshavare i Bolaget. Beslut om försäljningen kommer att fattas på bolagsstämma i Sensor Alarm med erforderlig majoritet.

Norrlands Online AB, norrlandsbredband.se, är ett svenskt publikt aktiebolag med fokus på bredbandstjänster, framförallt i Norrland, men även i resten av Sverige. Norrlands Online grundades av personer med totalt över 25 års erfarenhet inom telekommunikation, med bakgrund från nätverksinfrastruktur till kundtjänst samt försäljning och en passion för att leverera högkvalitativa bredbandstjänster genom att tillämpa innovativ teknologi tillsammans med befintlig infrastruktur​​​​.

Norrlands Online har förvärvat fyra dotterbolag under 2023-2024 och planerar att fortsätta utöka sin verksamhet inom bredband. Dessa dotterbolag finns i Malmö, Norsjö och andra orter​​. Även andra projekt inom bredbandsutbyggnad utvärderas för närvarande av Norrlands Online, där korta ledtider till positiva kassaflöden prioriteras. Bedömningen från Norrlands Online är att vid ytterligare företagsförvärv kan komma att ge positivt kassaflöde redan mot slutet av sommaren 2025.

Sensor Alarm har under en längre tid haft ett tufft ekonomisk läge efter sviterna av Covid i kombination med inflationen vilket påverkat försäljningen och verksamheten negativt. Den rådande marknadssituationen över de sista 2 åren har också gjort det svårt för bolaget att säkerställa finansiering för att betala skulder och klara av expansion framåt. För att hantera Bolagets svåra situation och betala av Bolagets skulder samtidigt som aktieägarna får en möjlighet att vara med på en ny resa har lösningen med utförsäljning av den befintliga verksamheten arbetats fram som ett alternativ till att verksamheten skulle upphöra.

Norrlands Online planerar att finansiera verksamheten fram till positivt kassaflöde med kapital från befintliga och externa investerare samt en garanterad företrädesemission om totalt cirka 7 miljoner kronor.

Kallelse till extra bolagsstämma där bl.a. slutliga villkor för ett omvänt förvärv presenteras kommer att publiceras i ett separat pressmeddelande, där aktieägarna får ta del av och besluta om transaktionen ska genomföras samt även bl.a. om försäljningen av den befintliga verksamheten. Stämman beräknas kunna hållas omkring den 23 augusti 2024.

”Tidiga intäkter och en plan för snabb lönsamhet i Norrlands Onlines verksamhet talar för att Sensor Alarms aktieägare kan ta del av en intressant resa inom innovativ bredbandsutbyggnad”, säger Jonas Liedberg, VD i Sensor Alarm.

”Vi är oerhört entusiastiska på att växa vidare med fokus på bredbandstjänster i Sverige för att tillmötesgå kundernas behov av snabb och pålitlig uppkoppling,” säger David Sardén, styrelseordförande i Norrlands Online AB.

Ansökan om fortsatt notering på Spotlight

Transaktionen skulle innebära en väsentlig förändring av Sensor Alarms verksamhet och som en följd därav kan det komma att krävas en ny noteringsprocess, vilket kan innebära att Spotlight måste godkänna det sammanslagna bolaget för fortsatt notering. Med anledning av detta, och under förutsättning att Spotlight godkänner noteringen, kan det komma att krävas att ett informationsmemorandum att publiceras. Under noteringsprocessen kan Sensor Alarms aktie fortsatt vara observationslistad.

Denna information är sådan som Sensor Alarm är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-07-22 09:21 CET.

Jonas Liedberg, VD
E-post: jonas.liedberg@sensoralarm.se

Sensor Alarm är ett snabbt växande bolag som erbjuder smarta hemlarmslösningar. Med ny teknik förändrar vi larmmarknaden och tillgängliggör hemlarm för alla människor på ett tryggt, enkelt och prisvärt sätt.