ÖVERENSKOMMELSE NÅDD MED RED SONJA LLC

(NGM:PDXE)

En tvist mellan Paradox Entertainment AB:s amerikanska dotterbolag Paradox Entertainment Inc och Red Sonja LLC har lösts genom en överenskommelse mellan bolagen, vilket meddelats i ett gemensamt uttalande i USA.

I februari 2006 köpte Paradox Entertainment rätten till Robert E Howards samlade verk. Dessförinnan hade Red Sonja LLC och dess företrädare utvecklat och kommersialiserat karaktären Red Sonja, som är baserad på den av Robert E Howard skapade karaktären Red Sonya (med ”y”). Red Sonya existerar i en (1) berättelse, The Shadow of the Vulture.

Efter Paradox köp av Howard-rättigheterna uppstod oenighet mellan Paradox och Red Sonja LLC, vilket kulminerade i stämning och motstämning i federal domstol i Delaware. Parterna enades igår, den 29 januari 2008, och dispyterna är nu lösta.

Red Sonja LLC köper alla Paradox rättigheter till berättelsen The Shadow of the Vulture för 1 USD. Paradox köper i sin tur den exklusiva publiceringsrätten till berättelsen för 1 USD. Paradox erkänner Red Sonja LLC:s rätt till varumärket Red Sonja, oavsett stavning, samtidigt som Red Sonja LLC erkänner att Paradox äger världen Hyboria. Red Sonja LLC har dock rätt att placera sin karaktär i Hyboria genom en licens från Paradox.

– Vi lägger stor vikt vid upphovsrätts- och varumärkesskydd av vår rättighetsportfölj som en del av vår normala verksamhet. Denna överenskommelse innebär att Bolaget inte längre kommer ha legala kostnader för att driva denna tvist. Nu kan vi lägga detta bakom oss och se framåt mot ett spännande år, säger vd Fredrik Malmberg.

Fredrik Malmberg

Verkställande direktör, Paradox Entertainment AB

President & CEO, Paradox Entertainment Inc

Tel: +1 (323) 655-1700, Mob: +1 (310) 663-3214

E-mail: fredrik.malmberg@paradox-entertainment.com

Joakim Zetterberg

Communications/Investor Relations, Paradox Entertainment Inc

Tel: +1 (323) 655-1708, Mob: +1 (310) 623-2918

E-mail: joakim.zetterberg@paradox-entertainment.com

Paradox Entertainment AB

Paradox Entertainment AB utvecklar och licensierar främst karaktärsbaserade varumärken. Verksamheten drivs till stor del genom helägda Paradox Entertainment Inc, baserat i Los Angeles, USA. Varumärkena exploateras i form av filmer, tv-program, böcker, serietidningar, datorspel, internet/mobilspel, leksaker, samlarföremål med mera. Företaget äger bland annat Robert E Howards berättelser och karaktärer, bland dem Conan the Barbarian, Kull, Bran Mak Morn och Solomon Kane. Ett annat stort varumärke är det egenutvecklade Mutant Chronicles. Totalt innehåller rättighetsportföljen runt 1 000 berättelser och karaktärer. Paradox Entertainment AB handlas på NGM Equity (PDXE, SE0000598054).