PARADOX ENTERTAINMENT INVESTERAR I KARAKTÄREN BUCK ROGERS GENOM ETT SAMARBETE MED MILLENNIUM FILMS

(NGM: PDXE)

Paradox Entertainment och Millennium Films påbörjar ett samarbetsprojekt att återlansera klassiska rymdhjälten Buck Rogers på film. Paradox Entertainment investerar 100 000 USD för andel i projektet. All filmbaserad produktlicensering kommer att skötas av Paradox Entertainment på agentbasis.

Under filmfestivalen i Cannes slöt Paradox Entertainment och Millennium Films, innehavare av option på filmrättigheterna till Conan, samarbetsavtal angående Buck Rogers, den klassiska rymdhjälten. Millennium Films, som nyligen köpte option på filmrättigheterna från ägarna till Buck Rogers, erbjöd Paradox Entertainment att delta i utvecklingen av filmen, samt att som agent hantera all licensering av produkter baserade på filmen.

– Det är mycket glädjande att vår relation med Millennium Films på så kort tid har blivit så stark att de erbjöd oss att gå in som partner i detta projekt, säger Paradox Entertainments VD Fredrik Malmberg.

Genom sitt innehav av Robert E Howard-biblioteket, och där främst karaktären Conan, har Paradox Entertainment sedan tidigare stor erfarenhet av att skapa nytt intresse, återlansera och framgångsrikt kommersialisera underhållnings¬rättigheter.

Som partner i projektet investerar Paradox Entertainment 100 000 USD och kommer att få andel av filmintäkter om en eller flera filmer blir gjorda. Som agent för licenseringen av filmbaserade produkter får Paradox först ett agentarvode från licens- och royaltyintäkter från produkterna och därefter även andel av intäkterna i egenskap av partner.

Paradox Entertainment och Millennium Films gör nu i nästa steg gemensamt upp planer för återlanseringen av karaktären.

Buck Rogers skapades av Philip Francis Knowlan i slutet av 1920-talet och publicerades först i Amazing Stories, en så kallad pulp fiction tidning, dvs den typ av tidningar av billig papperskvalitet i vilken Robert E Howard några år tidigare hade slagit igenom som författare. 1929 kom Buck Rogers stora genomslag som den första seriella seriestrippen. I olika former publicerades seriestrippen ända in på 1980-talet. Karaktären har dessutom resulterat i en radioserie under 1930-40-talen, en filmserie år 1939, en tv-serie på tidigt 1950-tal och ytterligare en 1979-1981, varav pilotprogrammet till den senare även släpptes som film på bio. Efter Conan, Superman, Spiderman och andra klassiska karaktärer inom popkulturen står Buck Rogers nu inför en återlansering.

Fredrik Malmberg

Verkställande Direktör

Tel: +1 (323) 655-1700, Mob: +1 (310) 663-3214

E-post: fredrik.malmberg@paradox-entertainment.com

Joakim Zetterberg

Manager of External Affairs

Tel: +1 (323) 655-1708, Mob: +1 (310) 623-2918

E-post: joakim.zetterberg@paradox-entertainment.com

Paradox Entertainment AB

Rättighetsbolaget Paradox Entertainment utvecklar och licensierar främst karaktärsbaserade varumärken. Verksamheten drivs till stor del genom helägda Paradox Entertainment Inc, baserat i Los Angeles, USA. Varumärkena exploateras bland annat i form av filmer, tv-program, böcker, serietidningar, datorspel, internet/mobilspel, leksaker och samlarföremål. Företaget äger bland annat Robert E Howards berättelser och karaktärer, bland dem Conan the Barbarian, Kull, Bran Mak Morn och Solomon Kane. Bolaget exploaterar Age of Conan som ett separat varumärke. I portföljen finns även Mutant Chronicles, Chronopia och KULT. Totalt innehåller rättighetsportföljen runt 1 000 berättelser och karaktärer. Paradox Entertainment AB är noterat på NGM Equity (PDXE, SE0000598054).