Sensori AB (publ) presenterar årsredovisning 2017

Sensoris årsredovisning för 2017 finns nu tillgänglig på bolagets hemsida www.sensori.se

ÅRSORI2017finalÅRSORI2017finalJanuari – december 2017 (helår)

•  Nettoomsättningen uppgick till KSEK 1 769 (1 183)
  •  Rörelseresultatet uppgick till KSEK -12 203 (-14 389)
  •  Sensori meddelar att publicering av Antinitus första kliniska studie i The International Tinnitus Journal skett.

Viktiga händelser efter periodens utgång

•  Resultaten från Sensoris kliniska placebostudie av tinnitusplåstret Antinitus publicerades i The International Tinnitus Journal. Resultaten visar på statistiskt säkerställd och kliniskt signifikant lindring av tinnitus jämfört med placebo.
  •  Styrelsen har använt sig av bolagsstämmans bemyndigande att genomföra en riktad nyemission. Nyemissionen är på 5 MSEK, hälften nya aktier och hälften konvertibelt skuldebrev.
  •  Letter of Intent har skrivits med stora distributörer i Turkiet och Korea.

VD har ordet - kommersiell fas och positivt kassaflöde 2018

2017 var ett viktigt år för Sensori. Sett i backspegeln kan vi konstatera att det mesta gått enligt plan. Vi har förstärkt Antinitus kliniska evidens, säkerställt en kostnadseffektiv organisation, tecknat flera viktiga samarbetsavtal samt på allvar inlett en global kommersialisering via utvalda distributörer. Vi kan vidare konstatera att intresset för Sensoris koncept har varit mycket stort bland potentiella partners och i skrivande stund pågår flera intressanta diskussioner.

Det har varit en minst sagt intensiv och spännande tid sedan jag tillträdde som vd i juli 2017. I princip allt vi har gjort under året har syftat till att skapa bästa möjliga förutsättningar för att på allvar gå in i en internationell kommersialisering av Antinitus under 2018. Till de viktigaste händelserna under året hör det lyckade resultatet från Antinitus placebostudie samt publiceringen av två av våra studier. Publiceringarna, tillsammans med en presentation av abstract av studierna vid en världsledande tinnituskongress i Tyskland, har uppmärksammats i branschen och skapat bra förutsättningar för att sluta avtal med internationella distributörer under 2018.

Uppmärksamheten har lett till att vi har fått en särskild inbjudan att presentera studierna på den betydelsefulla International Conference on Ear, Nose and Throat Disorders i Japan i maj 2018 som är viktig för den stora asiatiska marknaden. Detta har också lett till att Sensori den 19 april slutit ett Letter of Intent med ett av Koreas största läkemedelsbolag.

De stora kostnaderna för Antinitus kliniska studier och vår digitala försäljningsplattform är nu till största delen tagna. Vår affärsmodell med externa, lokala distributörer samt en egen onlineförsäljning innebär att vi framöver inte behöver göra några större investeringar gällande marknadsföring och säljkår. För att möta det kraftigt växande intresset från stora internationella aktörer har vi därför tagit in ytterligare 5 miljoner SEK i finansiering med syftet att genomföra en snabb kommersialisering av Antinitus.

Vår onlineförsäljning har inte utvecklats enligt förväntan under 2017. Vi har dock arbetat hårt med optimering av den digitala plattformen och genomfört en rad digitala aktiviteter för att nå nya kunder. Vi kan nu i början av 2018 se att dessa förändringar börjar bära frukt och vår egen onlineverksamhet är ett viktigt komplement till distributionsförsäljningen. Över 10 000 patienter globalt har idag testat vår produkt och vi har fått god återkoppling samt en betydande andel återkommande kunder vilket också gäller våra distributörer. Tinnitus innebär ett stort lidande för många människor och det är med stor tillfredsställelse vi nu ser att vi kan öka livskvaliteten hos en stor grupp människor.

På de marknader där vi redan har genomfört en testlansering via distributörer, som i exempelvis Australien och Hong-Kong, har produkten mottagits väl av både audionomer/audiologer och patienter. Distributörerna har beställt produkter vid ett flertal, återkommande tillfällen vilket visar på produktens efterfrågan. Dessutom har Antinitus uppmärksammats i australiensisk media med utgångspunkten att det nu äntligen finns ett fungerande alternativ för behandling och lindring av tinnitus. I länderna ovan går vi nu in i nästa fas och utökar till fler kanaler med fokus på konsumentmarknaden. Det är också glädjande att dessa distributörer uttryckt en vilja att expandera till andra territorier i Asien.

En viktig byggsten i vårt koncept är företagets patent. Vi har under året blivit beviljade patent i Israel och vi har idag patent kopplade till Antinitus i Australien, Kanada, Nya Zeeland och Sydafrika. Patentansökningar för Europa, USA, Kina, Japan, Indien, Sydkorea och Ryssland är under behandling och avancerar enligt plan.

Vi har även kommit långt i våra diskussioner rörande nya distributionsavtal på flera viktiga marknader där två exempel är Turkiet och Korea. Fokus under 2018 är att fortsätta söka partners med bra marknadsnärvaro. Europa och Kanada är högsta prioritet på grund av att det är marknader där en lansering kan gå relativt snabbt då produkten redan är registrerad för försäljning.

De totala intäkterna steg till KSEK 1 858(1 348), vilket var i linje med vår förväntan och beror primärt på nya testlanseringar via distributörer. Rörelsens kostnader minskade till KSEK 14 061(15 737). Genomförda kostnadsoptimeringar kommer att slå igenom fullt ut under 2018. Resultatet efter skatt uppgick till KSEK -12 168 (-14 240) och likvida medel uppgick till KSEK 5 026. Vi räknar med att kunna visa ett positivt kassaflöde under 2018.

Sammantaget gör detta att vi med tillförsikt ser fram emot ett spännande 2018 för Sensori och Antinitus.

Torsten Engevik, CFO/IR, +46 73 820 25 40, torsten@sensori.se

Denna information är sådan information som Sensori AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande kl 18.00 tisdagen den 24 april 2018.