STJÄRNSPÄCKAD ROLLISTA I FÖRSTA ANIMERADE LÅNGFILMEN MED CONAN THE BARBARIAN

Ron Perlman, Marg Helgenberger och James Marsden är tre av rösterna i den kommande animerade långfilmen ”Conan: Red Nails”, med planerad release direkt till dvd under sommaren 2006.

Ron Perlman ger röst åt Conan i ”Conan: Red Nails”, den första animerade långfilmen med den mest kända barbaren inom fantasylitteraturen. Perlman är bland annat känd som Hellboy i filmen med samma namn. Två andra skådespelare som har givit sina röster till filmens huvudkaraktärer är Marg Helgenberger, känd från tv-serien CSI, och James Marsden, Cyclops i X-menfilmerna. Andra skådespelare som hörs är Clancy Brown, Cree Summer och den legendariske Mark Hamill, mest känd som Luke Skywalker i Star Wars.

Filmen är baserad på Red Nails, en av Robert E Howards mest kända historier om Conan. Howard, som skapade karaktären 1932, var en av de största pulpförfattarna och den kommande adaptionen innehåller många av de ingredienser som Howard så framgångsrikt vävde in i sina äventyr. I historiens början kämpar Conan och den kvinnliga piraten Valeria sig genom allt från vidsträckta öknar till täta djungler, och upptäcker en dag en bortglömd

stad, till synes övergiven. Två grupper bor dock fortfarande i staden och utkämpar blodiga strider mot varandra. Inom kort är Conan och Valeria inblandade i kampen mellan grupperna och måste möta drakar, demoner och svartkonst för att få ett slut på kriget.

– Vi ser denna första animerade långfilm med Conan, som en mycket viktig del i vårt mål att nå ny publik med Conan. Filmmanuset är spännande, animationen är imponerande och rollistan har många stora namn – vi kan inte annat än se fram emot releasen med stor förväntan, säger Fredrik Malmberg, Head of Licensing and Creative Affairs på Paradox Entertainment.

Conan: Red Nails regisseras av Victor Dal Chele, en veteran inom animation med bland annat Spiderman och Ghostbusters bland sina meriter. Manuset är skrivet av Steve Gold och Timothy Dolan. Producenter är Steve Gold och Jonathan Bogner. Executiva producenter är David R. Schwarcz och Patricia Gillum från Swordplay Entertainment, samt Peter Sederowsky och Fredrik Malmberg från Paradox Entertainment.

Conan Properties International är ett helägt dotterbolag till Paradox Entertainment AB.

För ytterligare information:

Peter Sederowsky, Styrelseordförande

tfn: +1 (323) 655-1703, mob: +1 (310) 409-6948

e-post: peter.sederowsky@paradox-entertainment.com

Joakim Zetterberg, Communications/Investor Relations

tfn: +1 (323) 655-1708, mob: +1 (310) 623-2918

e-post: joakim.zetterberg@paradox-entertainment.com

Paradox Entertainment AB

Paradox Entertainment AB äger, utvecklar och licensierar över 100 främst karaktärsbaserade varumärken. Två av de största och viktigaste är Conan och Mutant Chronicles. Varumärkena exploateras i form av filmer, tv-program, böcker, serietidningar, datorspel, internet/mobilspel, leksaker med mera. Verksamheten drivs främst genom Paradox Entertainment Inc, baserat i Los Angeles, USA. Paradox Entertainment AB handlas på Nordic OTC (PDXE OTC, SE0000598054).