Delårsrapport för SENSYS® Traffic AB (publ)

Januari – Mars 2011
· Periodens intäkter 5,2 Mkr (8,3).
· Rörelseresultat -14,8 Mkr (0,9).
· Resultat efter skatt -11,1 Mkr (0,9).
· Resultat per aktie -4 öre (0).
· Kassaflöde per aktie -9 öre (2).

Verksamhet
Intäkterna under första kvartalet utgjordes i huvudsak av försäljning av system för övervakning av kontaktledningar för tåg, så kallade APMS, till Sverige och Finland.

Orderingången uppgick till 3 Mkr och kom i huvudsak från Sensys America i USA.

Vad gäller situationen med Telvent, så har ingen uppgörelse nåtts mellan parterna varför ärendet kommer att avgöras i en skiljenämnd i London. Därmed har Telvent dragit den bankgaranti som Sensys ställde ut i samband med kontraktsskrivningen 2008, vilket medfört en negativ likviditetseffekt om 1,9 MEuro. Detta har ingen resultateffekt utan har tagits upp som en fordran på Telvent i balansräkningen.

Sensys har under perioden inte förlorat någon större upphandling. Sensys deltar fortsatt i ett ökande antal upphandlingar, varav några betydande.

Under första kvartalet rekryterades Kjell Lundgren som ny eftermarknadsdirektör och Magnus Ferlander som ny marknadsdirektör. De kommer båda att ingå i företagets ledningsgrupp. Kjell Lundgren kommer närmast från Tetra Pak och Magnus Ferlander från Kapsch TrafficCom.

Ekonomisk redovisning
Intäkter och resultat
Intäkterna för kvartalet uppgick till 5,2 Mkr (8,3). Mot bakgrund av det höga lagervärdet har styrelsen beslutat att från och med innevarande kvartal inleda successiv nedskrivning av varulagret. Fortsatt lagernedskrivning är beroende av orderingången för de lagerförda produkterna. Värdejusteringen har inneburit en resultateffekt på 7,5 Mkr vilket resulterat i negativ bruttomarginal. Bortsett från denna lagernedskrivning uppgick kvartalets bruttomarginal till 43,2 procent (41,4). I bruttomarginalen ingår direkta kostnader för kontraktstillverkare, samt vissa egna fasta kostnader.

Rörelseresultatet för kvartalet uppgick till -14,8 Mkr (0,9).

Resultatet efter skatt uppgick till -11,1 Mkr (0,9).

Samtliga kostnader för ej orderspecifikt utvecklingsarbete har belastat resultatet.

Finansiell ställning och soliditet
(jämförelsetal 2010-12-31)
Det egna kapitalet uppgick vid utgången av perioden till 140,7 Mkr (151,8), vilket gav en soliditet på 91 procent (88).

Skatter
Den totala uppskjutna skattefordran uppgick vid kvartalets utgång till 31,3 Mkr (27,4).

Investeringarna uppgick under kvartalet till 0 Mkr (0,0).

Personal
Medelantalet anställda uppgick till 36 personer (36). Antalet anställda vid periodens utgång var 36.

Likviditet
Likvida medel uppgick till 28,1 Mkr (53,0) vid utgången av perioden, varav 1,5 Mkr finns i kortfristig placering (20,4).

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick under kvartalet till -24,9 Mkr (-13,1) varav -8,2 Mkr är hänförligt till ordinarie drift och -16,7 Mkr motsvarar utbetalning av bankgaranti till Telvent.

Antal aktier
Antalet aktier uppgick vid kvartalets slut till 287 902 734 (287 902 734).

Risker och osäkerhetsfaktorer
I mars 2011 beslutade Sensys att förebereda för skiljenämndsförfarande mot Telvent. Slutlig eventuell effekt på likviditet och resultat av kontraktsavslutet avgörs av hur skiljenämndsförfarandet utfaller. Ett eventuellt framtida skadestånd kommer att leda till en direkt resultateffekt, medan likviditetseffekten begränsas till belopp överstigande 1,9 MEuro.

Bolagets väsentliga risk- och osäkerhetsfaktorer inkluderar även affärsmässiga risker förknippade med kunder och leverantörer samt andra omvärldsfaktorer. Till detta kommer finansiella risker till följd av förändringar i valutakurser och räntenivåer.

En redogörelse för bolagets väsentliga finansiella och affärsmässiga risker återfinns på sidan 12 och 31 i årsredovisningen för 2010.

Redovisningsprinciper
Denna delårsrapport är upprättad enligt IAS 34 Delårsrapportering och Årsredovisningslagen. Bortsett från ovannämnda lagernedskrivning har samma redovisningsprinciper och beräkningsmetoder i allt väsentligt tillämpats som i senaste årsredovisningen. Bolaget följer årsredovisningslagen och rekommendationen RFR 2 Redovisning för juridiska personer från Rådet för finansiell rapportering. Tillämpningen av RFR 2 innebär att bolaget i delårsrapporten tillämpar samtliga av EU godkända IFRS och uttalanden så långt detta är möjligt inom ramen för årsredovisningslagen, och med hänsyn till sambandet mellan redovisning och beskattning.

I juli 2010 förvärvade Sensys Traffic samtliga aktier i ett svenskt aktiebolag med nuvarande firman Sensys International AB. Bolaget är, och har sedan det bildades, varit, helt vilande. Syftet med förvärvet är endast att infria villkor i en internationell upphandling.

Mot bakgrund av att Sensys International AB är vilande och aldrig har bedrivit någon verksamhet, har ingen koncernredovisning upprättats.

Kommande rapporttillfällen
April – Juni, 2011 25 aug 2011
Juli – Sept, 2011 26 okt 2011
Bokslutskommuniké 2011 26 jan 2012

Jönköping den 26 april 2011

Johan Frilund, VD

För ytterligare information vänligen kontakta:
Johan Frilund, VD, +46 (0)73 274 28 23.

Sensys Traffic är skyldigt att offentliggöra informationen i denna delårsrapport enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 26 april 2011, kl 14.00.

Sensys Traffic utvecklar, marknadsför och säljer system för trafikinformatik som främst används för mätning och registrering av hastighetsöverträdelser och körning mot rött ljus.