Delårsrapport för SENSYS® Traffic AB (publ)

Januari – September 2012
· Periodens nettoomsättning 15,7 Mkr (34,5)
· Rörelseresultat -43,3 Mkr (-34,8)
· Resultat efter skatt -37,7 Mkr (-25,7)
· Resultat per aktie -0,08 kr (-0,09)
· Kassaflöde per aktie -0,05 kr (-0,14)

Verksamhet
Sensys Traffic utvecklar och marknadsför system för trafiksäkerhet och trafikinformatik. Systemen används främst för hastighets- och rödljusövervakning.

Intäkterna om 1,5 Mkr under tredje kvartalet utgjordes primärt av leveranser till USA. Orderingången under tredje kvartalet uppgick till 2 Mkr och inkluderade system för hastighetsövervakning till Kina och ett pilotsystem för övervakning av strömavtagare till Australien. Därmed uppgår orderingången för året för närvarande till 34,4 Mkr.

Bolaget skrev under kvartalet ett trepartsavtal med Royal Oman Police och Sensys partner Trifoil avseende den order om 24 Mkr som erhölls i andra kvartalet. Leveranserna har skeppats efter tredje kvartalets utgång, för installation under fjärde kvartalet.

Sensys deltar fortsatt i flertalet upphandlingar, främst i Mellanöstern samt i norra och östra Europa, men även USA. Sensys partner i USA tecknade efter kvartalets utgång ett ramavtal med Washington DC om leveranser av system för hastighet- och rödljusövervakning. Ramavtalet kommer att effektueras med avropsorder. Sensys kan därmed inte göra någon uppskattning om värde och tidpunkt för order inom ramavtalet.

Sensys och Telvent nådde under första kvartalet en förlikning angående det avbrutna projektet i Saudiarabien. Förlikningen innebar att Sensys under andra kvartalet erhöll 6,9 Mkr av fordran på 16,7 Mkr som bolaget har på Telvent. Resterande 9,8 Mkr har kostnadsförts såsom försäljningskostnader under första kvartalet. Därmed har skiljenämndsprocessen mellan Sensys och Telvent lagts ned.

Det sedan tidigare påbörjade kostnadsreduktionsprogrammet beräknas få full effekt i fjärde kvartalet.

Under andra kvartalet genomförde bolaget en företrädesemission som övertecknades med 83,2%. Därmed tillfördes bolaget 28,8 Mkr före emissionskostnader.

Ekonomisk redovisning
Intäkter och resultat

Intäkterna för perioden uppgick till 15,7 Mkr (34,5). Den sedan 2011 påbörjade nedskrivningen av lager, har för perioden resulterat i en negativ bruttomarginal. Bortsett från denna värdejustering av varulager uppgick bruttomarginalen till 20 procent (58). Den lägre bruttomarginalen under 2012 beror på en aggressiv prissättning av lagerprodukter.

Det är bolagets bedömning att kvarvarande lager har en marknad för avyttring inom överskådlig tid, varför ingen lagernedskrivning gjorts.

I bruttomarginalen ingår direkta kostnader för kontraktstillverkare, samt vissa egna fasta kostnader.

Rörelseresultatet för perioden uppgick till -43,3 Mkr (-34,8) och för tredje kvartalet till -8,6 Mkr (-4,1). Rörelseresultatet för perioden, bortsett från ovan nämnda lagernedskrivning samt förlikning med Telvent om 9,8 Mkr, uppgick till -28,9 Mkr (-13,5).

Resultatet efter skatt för perioden uppgick till -37,7 Mkr (-25,7) och för tredje kvartalet till -8,9 Mkr (-3,0).

Samtliga kostnader för ej orderspecifikt utvecklingsarbete har belastat resultatet.

Finansiell ställning och soliditet
(jämförelsetal 2011-12-31)

Det egna kapitalet uppgick vid utgången av perioden till 102,9 Mkr (113,5), vilket gav en soliditet på 88 procent (88).

Skatter
Den totala uppskjutna skattefordran uppgick vid kvartalets utgång till 46,7 Mkr (40,8).

Uppskjuten skattefordran har sedan 2005 upptagits som tillgång. Framtida utnyttjande av denna skattefordran är beroende av framtida skattepliktiga överskott. Från och med andra kvartalet har styrelsen valt att inte aktivera ytterligare underskottsavdrag.

Investeringarna uppgick under halvåret till 0 Mkr (0,0).

Personal
Medelantalet anställda uppgick till 31 personer (36). Antalet anställda vid periodens utgång var 32 (39).

Likviditet
Likvida medel uppgick till 22,8 Mkr (17,8) vid utgången av perioden. Därutöver fanns 0 Mkr (0,4) i kortfristig placering.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick under perioden till -22,1 Mkr (-35,1).

Antal aktier
Antalet aktier uppgick vid kvartalets slut till 479 837 886 (287 902 734). Genomsnittligt antal aktier under perioden var 373 675 952 (217 898 988).

Risker och osäkerhetsfaktorer
Det är väsentligt för Bolaget att kapital frigörs från varulagret. Bolagets väsentliga risk- och osäkerhetsfaktorer inkluderar affärsmässiga risker förknippade med kunder och leverantörer samt andra omvärldsfaktorer. Till detta kommer finansiella risker till följd av förändringar i valutakurser och räntenivåer.

En redogörelse för bolagets väsentliga finansiella och affärsmässiga risker återfinns på sidan 13 och 33 i årsredovisningen för 2011. Inga väsentliga risker bedöms ha tillkommit utöver dessa.

Redovisningsprinciper
Denna delårsrapport är upprättad enligt IAS 34 Delårsrapportering och Årsredovisningslagen. Samma redovisningsprinciper och beräkningsmetoder har i allt väsentligt tillämpats som i senaste årsredovisningen. Bolaget följer årsredovisningslagen och rekommendationen RFR 2 Redovisning för juridiska personer från Rådet för finansiell rapportering. Tillämpningen av RFR 2 innebär att bolaget i delårsrapporten tillämpar samtliga av EU godkända IFRS och uttalanden så långt detta är möjligt inom ramen för årsredovisningslagen, och med hänsyn till sambandet mellan redovisning och beskattning. I juli 2010 förvärvade Sensys Traffic samtliga aktier i ett svenskt aktiebolag med nuvarande firman Sensys International AB. Bolaget är, och har sedan det bildades, varit, helt vilande. Syftet med förvärvet är endast att infria villkor i en internationell upphandling. Sensys har ej för avsikt att bedriva någon verksamhet genom Sensys International AB inom det närmaste året.
Mot bakgrund av att Sensys International AB är vilande och aldrig har bedrivit någon verksamhet, har ingen koncernredovisning upprättats. Till följd av att verksamheten endast har en rörelsegren, påverkas bolaget inte av de ändringar avseende finansiell rapportering som införts från 2009 (IAS 1 samt IFRS 8). Förändringen av eget kapital överensstämmer i sin helhet med redovisat resultat (IAS 1).

Kommande rapporttillfällen
Bokslutskommuniké, 2012 24 jan, 2013
Jan - Mars, 2013 16 april 2013
Årsstämma, 2012 16 april,2013
April - Juni, 2013 22 augusti, 2013
Juli - September 2013 24 oktober, 2013

Denna rapport har varit föremål för en översiktlig granskning av bolagets revisor. Granskningsrapporten återfinns på sidan 6.

Jönköping den 25 oktober 2012

Johan Frilund
Verkställande Direktör

Sensys Traffic är skyldigt att offentliggöra informationen i detta pressmeddelande enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 25 oktober 2012, kl 14.15.

Johan Frilund, VD

www.sensys.se