Delårsrapport för SENSYS Traffic AB

Januari – Mars 2010 · Periodens intäkter 8,3 Mkr (4,5). · Rörelseresultat 0,9 Mkr (-10,0). · Resultat efter skatt 0,8 Mkr (-7,2). · Resultat per aktie 0 öre (-3). · Kassaflöde per aktie 2 öre (-1).

Verksamhet Sensys Traffic utvecklar, marknadsför och säljer system för trafikinformatik som främst används för mätning och registrering av hastighetsöverträdelser och körning mot rött ljus. Intäkterna, som under det första kvartalet uppgick till 8,3 Mkr, utgjordes främst av leveranser till befintliga kunder i Sverige och Dubai. Kvartalets orderingång på 6 Mkr kommer i huvudsak från en ny kund i Förenade Arabemiraten. Efter utgången av första kvartalet har Trafikverket tecknat en order på 18 Mkr avseende system för strömavtagare på tåg. Sensys fortsatte sin globala marknadsbearbetning, bl.a. genom fortsatta förhandlingar om nya affärer på nya marknader världen över. Ett exklusivt distributörsavtal för USA-marknaden har tecknats. Distributören kommer att driva utvecklingen av Sensys affärer i USA, baserat på de sedan länge uppbyggda nätverk som distributörens nyckelpersoner har. Sensys projekt i Saudiarabien är stoppat till följd av en kommersiell dispyt mellan Sensys kund Telvent och deras slutkund. I samband med bokslutet för 2009 skrev Sensys ned alla nettotillgångar hänförliga till projektet. Det pågår förhandlingar mellan Telvent och slutkunden men Sensys har ingen kunskap om när dessa kan avslutas eller vilket utfall de kan få. Ekonomisk redovisning Intäkter och resultat Intäkterna för första kvartalet uppgick till 8,3 Mkr (4,5) och bruttomarginalen till 41 procent (48). I bruttomarginalen ingår direkta kostnader för kontraktstillverkare, samt vissa egna fasta kostnader. Rörelseresultatet för kvartalet uppgick till 0,9 Mkr (-10,0). Under kvartalet har en större del av valutaterminskontraktet i euro avslutats, vilket gav en valutavinst motsvarande 6,8 Mkr. Denna har redovisats under övriga rörelseintäkter. Resultatet efter skatt uppgick till 0,8 Mkr (-7,2). Samtliga kostnader för ej orderspecifikt utvecklingsarbete har belastat resultatet. Finansiell ställning och soliditet (jämförelsetal 2009-12-31) Det egna kapitalet uppgick vid utgången av perioden till 111,9 Mkr (111,1), vilket gav en soliditet på 83,7 procent (80,5). Skatter Den totala uppskjutna skattefordran uppgick vid utgången av perioden till 24,4 Mkr (24,7). Investeringar Investeringarna uppgick under kvartalet till 0 Mkr (0,6). Personal Medelantalet anställda uppgick till 36 personer (43). Antalet anställda vid periodens utgång var 36. Likviditet Likvida medel uppgick till 16,9 Mkr (15,0) vid utgången av perioden. Därutöver fanns kortfristig placering på 5,8 Mkr (2,7). Trots att betydande kapital är uppbundet i varulager bedöms Sensys likviditet, även utan tillkommande order, vara säkerställd åtminstone året ut. Kassaflödet från den löpande verksamheten under första kvartalet uppgick till 5,0 Mkr (-25,9). Antal aktier Antalet aktier uppgick vid periodens slut till 215 927 051 (215 927 051). Risker och osäkerhetsfaktorer Väsentligt för verksamhetens fortsatta drift är att kapital frigörs från varulagret. Bolagets väsentliga risk- och osäkerhetsfaktorer inkluderar även affärsmässiga risker förknippade med kunder och leverantörer samt andra omvärldsfaktorer. Till detta kommer finansiella risker till följd av förändringar i valutakurser och räntenivåer. En redogörelse för bolagets väsentliga finansiella och affärsmässiga risker återfinns på sidan 12 och 28 i årsredovisningen för 2009. Inga väsentliga risker bedöms ha tillkommit utöver dessa. Redovisningsprinciper Denna delårsrapport är upprättad enligt IAS 34 Delårsrapportering och Årsredovisningslagen. Samma redovisningsprinciper och beräkningsmetoder har i allt väsentligt tillämpats som i senaste årsredovisningen. Bolaget följer årsredo-visningslagen och rekommendationen RFR 2.2 Redovisning för juridiska personer från Rådet för finansiell rapportering. Tillämpningen av RFR 2.2 innebär att bolaget i delårsrapporten tillämpar samtliga av EU godkända IFRS och uttalanden så långt detta är möjligt inom ramen för årsredovisningslagen, och med hänsyn till sambandet mellan redovisning och beskattning. Till följd av att inget koncernförhållande föreligger och att verksamheten endast har en rörelsegren, påverkas bolaget inte av de ändringar avseende finansiell rapportering som införts från 2009 (IAS 1 samt IFRS 8). Förändringen av eget kapital överensstämmer i sin helhet med redovisat resultat (IAS 1). Kommande rapporttillfällen Andra kvartalet, 2010 26 aug 2010 Tredje kvartalet, 2010 28 okt 2010 Bokslutskommuniké, 2010 27 jan 2011 Denna rapport har inte varit föremål för särskild granskning av bolagets revisor. Jönköping den 29 april 2010