Delårsrapport för SENSYS Traffic AB (Publ)

Verksamhet Sensys Traffic utvecklar, marknadsför och säljer system för trafikinformatik som främst används för mätning och registrering av hastighetsöverträdelser och körning mot rött ljus. Intäkterna under tredje kvartalet utgjordes av leveranser till Sverige och Dubai. I projektet i Saudiarabien har Sensys implementerat och testat system enligt de nya kraven på överträdelsebevis som omnämndes i halvårsrapporten. Sensys bedömer att projektet kommer att genomföras, men gör i nuläget ingen bedömning av när leveranser kan återupptas. Under kvartalet har Sensys deltagit i flera internationella mässor, bland annat TISPOL i London, ITS Asia Pacific i Bangkok, IACP i Denver samt ITS World Congress som detta år var i Stockholm. Sensys var även föredragshållare vid flera trafiksäkerhetsseminarier i Exportrådets regi, bland annat i Grekland och Rumänien. Sensys har även under kvartalet aktivt deltagit i upphandlingar genom offereringar, förhandlingar och systemtester. Avgöranden fördröjdes i flera av dessa upphandlingar. Ledningen bedömer dock att Sensys är väl positionerat i flera av de upphandlingar som ligger för avgörande. På grund av fördröjningar i de pågående upphandlingar och projekt som Sensys deltar i, har beslut fattats om att genomföra ett kostnadsbesparingsprogram. De personalneddragningar som omfattas av detta program kommer inte att påverka Sensys förmåga att fullfölja sina utestående leveransåtaganden. Det kommer heller inte att påverka Sensys förmåga att fullfölja de upphandlingar som för närvarande pågår. Ekonomisk redovisning Intäkter och resultat Intäkterna för tredje kvartalet uppgick till 30,4 Mkr (35,0) och bruttomarginalen till 55,7 procent (52,0). I bruttomarginalen ingår direkta kostnader för kontraktstillverkare. Intäkterna för perioden januari – september uppgick till 64,5 Mkr (52,8). Av dessa utgjorde 17,4 Mkr (0) valutaeffekter vid förlängning av terminssäkring i euro. Bruttomarginalen uppgick till 37,4 procent (52,5). Rensat för valutaeffekter på 20,6 Mkr var bruttomarginalen 58,1 procent. Rörelseresultatet för kvartalet uppgick till 6,9 Mkr (9,9). För perioden januari – september var rörelseresultatet -10,5 Mkr (2,5). Resultatet efter skatt uppgick till 4,8 Mkr (7,9). Hittills under året uppgick resultatet efter skatt till -7,8 Mkr (2,8). Samtliga kostnader för ej orderspecifikt utvecklingsarbete har belastat resultatet. Finansiell ställning och soliditet (jämförelsetal 2008-12-31) Det egna kapitalet uppgick vid utgången av perioden till 127,2 Mkr (145,9), vilket gav en soliditet på 50 procent (48). Skatter Den totala uppskjutna skattefordran uppgick vid periodens slut till 18,9 Mkr (16,1). Investeringar Investeringarna under perioden uppgick till 0,5 Mkr (0,2), varav huvuddelen avser skyddande av varumärket. Personal Medelantalet anställda uppgick till 43 personer (38). Antalet anställda vid periodens slut var 44. Likviditet Likvida medel uppgick till 7,6 Mkr (51,9) vid utgången av perioden. Disponibel checkräkningskredit uppgår till 10 Mkr varav utnyttjas 2,4 Mkr. Därutöver fanns kortfristig placering på 2,7 Mkr (3,1) Antal aktier Antalet aktier uppgick vid periodens slut till 215 927 051 (215 927 051). Risker och osäkerhetsfaktorer Väsentligt för verksamhetens fortsatta drift är att kapital frigörs från varulagret samt att ovannämnda kostnadsbesparingsprogram genomförs. Bolagets väsentliga risk- och osäkerhetsfaktorer i övrigt inkluderar affärsmässiga risker förknippade med kunder och leverantörer samt andra omvärldsfaktorer. Till detta kommer finansiella risker till följd av förändringar i valutakurser och räntenivåer. En redogörelse för bolagets väsentliga finansiella och affärsmässiga risker återfinns på sidan 12 i årsredovisningen för 2008. Inga väsentliga risker bedöms ha tillkommit utöver dessa. Redovisningsprinciper Denna delårsrapport är upprättad enligt IAS 34 Delårsrapportering och Årsredovisningslagen. Samma redovisningsprinciper och beräkningsmetoder har i allt väsentligt tillämpats som i senaste årsredovisningen. Bolaget följer årsredo-visningslagen och rekommendationen RFR 2.2 Redovisning för juridiska personer från Rådet för finansiell rapportering. Tillämpningen av RFR 2.2 innebär att bolaget i delårsrapporten tillämpar samtliga av EU godkända IFRS och uttalanden så långt detta är möjligt inom ramen för årsredo-visningslagen, och med hänsyn till sambandet mellan redovisning och beskattning. Till följd av att inget koncernförhållande föreligger och att verksamheten endast har en rörelsegren, påverkas bolaget inte av de ändringar avseende finansiell rapportering som införs från 2009 (IAS 1 samt IFRS 8). Förändringen av eget kapital överensstämmer i sin helhet med redovisat resultat (IAS 1). Kommande rapporttillfällen Bokslutskommuniké, 2009 21 jan 2010 Första kvartalet, 2010 29 apr 2010 Årsstämma, 2009 29 apr 2010 Andra kvartalet, 2010 26 aug 2010 Tredje kvartalet, 2010 28 okt 2010 Denna delårsrapport har varit föremål för en översiktlig granskning av bolagets revisor. Granskningsrapporten återfinns på sidan 6. Jönköping den 22 oktober 2009 Johan Frilund, VD