Halvårsrapport för SENSYS® Traffic AB (publ)

Januari – Juni 2009 · Periodens intäkter 34,0 Mkr (17,8) varav varuförsäljning 16,6 Mkr (17,8). · Rörelseresultat efter avskrivningar blev -17,4 Mkr (-7,5). · Resultat efter skatt blev -12,6 Mkr (-5,1) · Resultat per aktie uppgick till -6 öre (-2). · Kassaflöde per aktie uppgick till -8 öre (-2) Verksamheten Sensys Traffic utvecklar, marknadsför och säljer system för trafikinformatik och -säkerhet som främst används för mätning och registrering av hastighetsöverträdelser och körning mot rött ljus. Intäkterna i andra kvartalet på 29,5 Mkr utgjordes av leveranser till Sverige och Dubai om 12 Mkr. Vidare ingår valutakurseffekter hänförliga till en förlängd terminssäkring av kundfordran på Saudiprojektet med 17,4 Mkr. Valutaeffekten på Saudifordran har, i enlighet med IAS 34, brutto-redovisats med 17,4 Mkr i intäkt och 20,6 Mkr i kostnad sålda varor, nettoeffekten -3,2 Mkr har belastat bruttoresultatet. Andra kvartalet präglades av fortsatta offereringar, förhandlingar och systemtester på ett antal nya marknader över hela världen. På ett flertal marknader har upphandlingsbesluten av olika orsaker glidit i tiden. Sensys är dock väl positionerat i flera upphandlingar som ligger för avgörande. I det pågående projektet i Saudiarabien har inrikesministeriets koordinering mellan de tre koncessionsbolagen medfört nya krav på överträdelsebevis. Sensys arbetar nu på att anpassa systemet till dessa nya krav. Sensys gör i nuläget ingen bedömning när leveranser kan återupptas. Under kvartalet fick Sensys order om totalt 47 Mkr varav en tilläggsorder från Sverige om 25 Mkr samt eftermarknadsordrar om totalt 22 Mkr från Sverige och Dubai. Ekonomisk redovisning Intäkter och resultat Intäkten för andra kvartalet uppgick till 29,5 Mkr (16,3). Bruttomarginalen, utan hänsyn till den tidigare beskrivna bruttoredovisningen av valutakurseffekter uppgick till 68 procent. Sensys försäljnings-, administrations- och utvecklingskostnader för perioden ökade med 7,6 Mkr jämfört med samma period föregående år. Ökningen beror i huvudsak på personalförstärkning (2,3 Mkr) samt kraftfull marknads- bearbetning (3,8 Mkr). Rörelseresultatet blev -17,4 Mkr (-7,5), efter avskrivningar på 0,2 Mkr (1,4). Resultatet efter skatt uppgick till -12,6 Mkr (-5,1). Samtliga kostnader för ej orderspecifikt utvecklingsarbete har belastat resultatet. DIAGRAM FÖRSÄLJNING Finansiell ställning och soliditet (jämförelsetal 2008-12-31) Det egna kapitalet uppgick vid utgången av perioden till 122,5 Mkr (145,9), vilket gav en soliditet på 49 procent (48). Skatter (jämförelsetal 2008-12-31) Den totala uppskjutna skattefordran uppgår vid periodens slut till 20,6 Mkr (16,1). Investeringar Investeringarna under perioden uppgick till 0,4 Mkr (0). Personal Medelantalet anställda uppgick till 42 personer (34). Antalet anställda vid periodens utgång var 44. Likviditet (jämförelsetal 2008-12-31) Likvida medel uppgick till 10,2 Mkr (51,9) vid utgången av perioden, vilket inkluderar en checkräkningskredit om 10 Mkr. Därutöver fanns kortfristig placering på 3,1 Mkr (3,1) Antal aktier (jämförelsetal 2008-12-31) Antalet aktier uppgick vid årsskiftet till 215 927 051 (215 927 051). Risker och osäkerhetsfaktorer Bolagets väsentliga risk- och osäkerhetsfaktorer inkluderar affärsmässiga risker förknippade med kunder och leverantörer samt andra omvärldsfaktorer. Till detta kommer finansiella risker till följd av förändringar i valutakurser och räntenivåer. En redogörelse för bolagets väsentliga finansiella och affärsmässiga risker återfinns på sidan 12 i årsredovisningen för 2008. Inga väsentliga risker bedöms ha tillkommit utöver dessa. Redovisningsprinciper Denna halvårsrapport är upprättad enligt IAS 34 Delårsrapportering och Årsredovisningslagen. Samma redovisningsprinciper och beräkningsmetoder har i allt väsentligt tillämpats som i senaste årsredovisningen. Bolaget följer årsredovisningslagen och rekommendationen RFR 2.2 Redovisning för juridiska personer från Rådet för finansiell rapportering. Tillämpningen av RFR 2.2 innebär att bolaget i halvårsrapporten tillämpar samtliga av EU godkända IFRS och uttalanden så långt detta är möjligt inom ramen för årsredovisningslagen, och med hänsyn till sambandet mellan redovisning och beskattning. Till följd av att inget koncernförhållande föreligger och att verksamheten endast har en rörelsegren, påverkas bolaget inte av de ändringar avseende finansiell rapportering som införs från 2009 (IAS 1 samt IFRS 8). Förändringen av eget kapital överensstämmer i sin helhet med redovisat resultat (IAS 1). Kommande rapporttillfällen Tredje kvartalet 2009 22 oktober 2009 Bokslutskommuniké 2009 21 januari 2010 Årsstämma 2009 29 april 2010