Halvårsrapport för SENSYS® Traffic AB (publ)

Januari – Juni 2010

· Periodens intäkter 17,8 Mkr (34,0 varav varuförsäljning 16,6).

· Rörelseresultat -1,4 Mkr (-17,4).

· Resultat efter skatt -0,7 Mkr (-12,6).

· Resultat per aktie 0,00 kr (-0,06).

· Kassaflöde per aktie 0,01 kr (-0,19).

Verksamhet
Sensys Traffic utvecklar, marknadsför och säljer system för trafikinformatik som främst används för mätning och registrering av hastighetsöverträdelser och körning mot rött ljus.
Intäkterna under det andra kvartalet utgjordes främst av leveranser till Sverige och Förenade Arabemiraten.
Kvartalets orderingång uppgick till 22 Mkr och kommer i huvudsak från Sverige där en order på övervakning av strömavtagare på tåg utgör 18 Mkr.
Sensys fortsätter att etablera nya partners världen över. Mest intensivt är arbetet i Östeuropa och Asien där avtal träffats med ett antal nya distributörer.
Satsningen tillsammans med bolagets nya partner i USA, Sensys America Inc., har under det tredje kvartalet genererat initialordrar i två delstater. Samarbetet inleddes i april.
Vad gäller ordern till Saudiarabien gör Sensys bedömningen att den inte kommer att levereras. Sensys vidmakthåller dock krav på ersättning gentemot sin avtalspart Telvent. Värdet av utestående fordringar avseende ordern skrevs ned till 0 kr i 2009 års bokslut.

Ekonomisk redovisning
Intäkter och resultat
Intäkterna för halvåret uppgick till 17,8 Mkr (34,0, varav varuförsäljning 16,6) och bruttomarginalen till 42 procent (21). I bruttomarginalen ingår direkta kostnader för kontraktstillverkare, samt vissa egna fasta kostnader.
Intäkterna för andra kvartalet uppgick till 9,4 Mkr (29,5) och bruttomarginalen till 42 procent (17).
I jämförelsesiffrorna för 2009 ingår valutaeffekter hänförliga till en förlängd terminssäkring av kundfordran, där 17,4 Mkr redovisades mot intäkt och 20,6 Mkr i kostnad sålda varor, nettoeffekten -3,2 Mkr belastade bruttoresultatet. Bruttomarginalen för halvåret 2009, utan hänsyn till denna redovisning, uppgick till 62 procent.
Under halvåret har hela valutaterminskontraktet i euro avslutats. Avvecklingen gav en valutavinst motsvarande 11,4 Mkr, varav 4,7 Mkr under andra kvartalet. Denna har redovisats under övriga rörelseintäkter.
Rörelseresultatet för halvåret uppgick till -1,4 Mkr (-17,4).
Resultatet efter skatt för halvåret uppgick till -0,7 Mkr (-12,6).
Samtliga kostnader för ej orderspecifikt utvecklingsarbete har belastat resultatet.

Finansiell ställning och soliditet
(jämförelsetal 2009-12-31)
Det egna kapitalet uppgick vid utgången av perioden till 110,4 Mkr (111,1), vilket gav en soliditet på 82,6 procent (80,5).

Skatter
Den totala uppskjutna skattefordran uppgick vid halvårsskiftet till 25,0 Mkr (24,7).

Investeringarna uppgick under halvåret till 0 Mkr (0,6).

Personal
Medelantalet anställda uppgick till 36 personer (42). Antalet anställda vid periodens utgång var 36.

Likviditet
Likvida medel uppgick till 14,9 Mkr (15,0) vid utgången av perioden. Därutöver fanns kortfristig placering på 5,0 Mkr (2,7).
Trots att betydande kapital är uppbundet i varulager bedöms Sensys likviditet vara säkerställd året ut.
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick under halvåret till 2,3 Mkr (-33,4).

Antal aktier
Antalet aktier uppgick vid periodens slut till 215 927 051 (215 927 051).

Risker och osäkerhetsfaktorer
Väsentligt för verksamhetens fortsatta drift är att kapital frigörs från varulagret.
Bolagets väsentliga risk- och osäkerhetsfaktorer inkluderar även affärsmässiga risker förknippade med kunder och leverantörer samt andra omvärldsfaktorer. Till detta kommer finansiella risker till följd av förändringar i valutakurser och räntenivåer.
En redogörelse för bolagets väsentliga finansiella och affärsmässiga risker återfinns på sidan 12 och 28 i årsredovisningen för 2009. Inga väsentliga risker bedöms ha tillkommit utöver dessa.

Redovisningsprinciper
Denna halvårsrapport är upprättad enligt IAS 34 Delårsrapportering och Årsredovisningslagen. Samma redovisningsprinciper och beräkningsmetoder har i allt väsentligt tillämpats som i senaste årsredovisningen. Bolaget följer årsredo-visningslagen och rekommendationen RFR 2.2 Redovisning för juridiska personer från Rådet för finansiell rapportering. Tillämpningen av RFR 2.2 innebär att bolaget i halvårsrapporten tillämpar samtliga av EU godkända IFRS och uttalanden så långt detta är möjligt inom ramen för årsredovisningslagen, och med hänsyn till sambandet mellan redovisning och beskattning. Till följd av att inget koncernförhållande föreligger och att verksamheten endast har en rörelsegren, påverkas bolaget inte av de ändringar avseende finansiell rapportering som införts från 2009
(IAS 1 samt IFRS 8). Förändringen av eget kapital överensstämmer i sin helhet med redovisat resultat (IAS 1).

Kommande rapporttillfällen
Tredje kvartalet 2010 28 okt 2010
Bokslutskommuniké 2010 27 jan 2011

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att denna halvårsrapport ger en rättvisande översikt av företagets verksamhet, ställning och resultat samt beskriver väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som företaget står inför.

Jönköping den 26 augusti 2010

Denna rapport har inte varit föremål för särskild granskning av bolagets revisor.

VD Johan Frilund, mobil: 073-274 28 23
E-post:
johan.frilund@sensys.se
www.sensys.se

Sensys Traffic utvecklar och marknadsför system för trafikinformatik och trafiksäkerhet. Systemen används främst för hastighets- och rödljusövervakning. Aktien noteras på NASDAQ OMX Stockholm.