Halvårsrapport januari - juni 2024

April – juni 2024
- Nettoomsättning MSEK 167 (133)
- Orderingång och kontraktstilldelning MSEK 418 (306)
- Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) MSEK 24,6 (19,2)
- Rörelseresultat (EBIT) MSEK 13,6 (5,6)
- Totalresultat MSEK 3,5 (27,9)
- Resultat per aktie, före och efter utspädning (SEK) 0,83 (0,32)
- Kassaflödet från den löpande verksamheten MSEK -44,1 (-19,3)

Januari – juni 2024
- Nettoomsättning MSEK 292 (246)
- Orderingång och kontraktstilldelning MSEK 736 (396)
- Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) MSEK 28,3 (20,7)
- Rörelseresultat (EBIT) MSEK 6,7 (-3,0)
- Totalresultat MSEK 23,2 (14,4)
- Resultat per aktie, före och efter utspädning (SEK) 0,38 (-0,89)
- Kassaflödet från den löpande verksamheten MSEK 10,9 (-27,1)

*Aktiedata är omräknad baserat på 80:1 omvänd aktiesplit.

VD-kommentar

I linje med vår ambition
Vi har haft en stark orderingång under detta kvartal, 37% högre än förra året. Vår amerikanska säljorganisation gör stora kommersiella framsteg och har tecknat tre nya kontrakt, utöver de nio som tecknades under första kvartalet. Genomförandet av de två stora kontrakten i Sverige och Nederländerna, med ett totalt värde på 1,25 miljarder kronor, kommer dessutom att ge intäkter under många år framöver med start fjärde kvartalet 2024. Slutligen har nya trafikövervakningslösningar godkänts tekniskt av vår kund i Saudiarabien. Vi är väl positionerade för att nå våra finansiella mål för 2025.

Orderingång +37%
Vår orderingång och kontraktstilldelning under andra kvartalet landade på 418 miljoner kronor, jämfört med 306 miljoner kronor andra kvartalet 2023, vilket är en ökning med 37%. TRaaS-operatörstjänster i USA står för 276 miljoner kronor, eller 61%, av den totala orderingången. Orderingången under detta kvartal kommer delvis från tecknandet av vårt första kontrakt i Stratford, Connecticut, värt 73 miljoner kronor. Kontraktet är en viktig milstolpe för oss, då denna delstat nyligen öppnade upp för övervakningskameror i trafiken. Under första halvåret uppgick den totala orderingången, inklusive kontraktstilldelningar, till 736 miljoner kronor (396). Inte mindre än 551 miljoner kronor, eller 75%, kom från TRaaS-beställningar på den amerikanska marknaden. Tack vare vårt förstärkta team i USA lyckades vi under det första halvåret 2024 teckna tolv nya kontrakt, varav fem med nya kunder och sju i form av förnyade eller förlängda kontrakt. Det är glädjande att se att våra ökade säljinsatser på den viktiga amerikanska marknaden ger tydliga resultat i orderingången.

Stor orderstock på våra hemmamarknader
På våra hemmamarknader Sverige och Nederländerna fick vi två stora ordrar 2022. Det totala värdet för dessa två kontrakt är 1 250 miljoner kronor. Den svenska ordern på 850 miljoner kronor befinner sig nu i den sista utvecklingsfasen. Projektet förväntas att inledas under det tredje kvartalet och pågå under de närmaste fem åren. Den nederländska ordern, med ett värde på 400 miljoner kronor, har börjat rullas ut och kommer att fortsätta under det första halvåret 2025, beroende på hur snabbt vi får ett godkännande från kunden. Av det totala kontraktsvärdet på 1,25 miljarder kronor har 9% levererats så här långt. De återstående 1,14 miljarder kronor är fortfarande i vår orderstock.

Intäktsökning på 26%
De totala intäkterna för kvartalet uppgick till 167 miljoner kronor. Jämfört med 133 miljoner kronor under andra kvartalet 2023 är det en ökning med 26%. Sett till intäkter fördelade på verksamhetsgrenar hade vi under kvartalet en systemförsäljning på 119 miljoner kronor. Jämfört med 90 miljoner kronor under andra kvartalet 2023 är det en ökning med 32%. Våra TRaaS-intäkter på 88 miljoner kronor under kvartalet var något högre än andra kvartalet 2023 (87 miljoner kronor). Dessa återkommande intäkter utgör 53% av den totala omsättningen. TRaaS-intäkterna drivs främst av vår försäljning inom TRaaS-operatörstjänster, som i kvartalet ökade med 13% till 59 miljoner kronor (52). Hittills i år har intäkterna från TRaaS-operatörstjänster ökat med 16% från 102 miljoner kronor 2023 till 118 miljoner kronor 2024. Här ingår ännu inte de nya kontrakt som vi i år har tecknat i USA. Vi räknar med att dessa nya kontrakt ska börja bidra till intäkterna i slutet av 2024.

Lagändringar i Iowa
Den 17 maj 2024 antog den amerikanska delstaten Iowa lagstiftning om riktlinjer för automatiserad hastighetsövervakning. Målet är att lagstiftningen i Iowa ska anpassas efter övriga delstater, främst när det gäller tillåten kameraplacering, maximala bötesbelopp och hastighetsgränser. Medan myndigheterna satte sig in i förändringarna pausades vissa program från den 17 maj fram till slutet av juni. Vi uppskattar att uppehållet i programmen kommer att ha begränsad påverkan på resultatet i den amerikanska verksamheten 2024. Förändringen inkluderar en återhämtningsperiod för processen att återstarta utskick av böter och efterföljande betalningar. Vi tror inte att lagändringarna i Iowa kommer att påverka vår leverans av tjänster eller våra intäkter under kommande år, annat än en paus i början av implementeringen av tre nya programmen i Newton, Granger och Grinnell. Vårt team i USA kommer att fortsätta samarbetet med myndigheterna för att säkerställa effektiva trafiksäkerhetsprogram som uppfyller de nya lagkraven.

Nya lösningar tekniskt godkända i Saudiarabien
I april i år ingick vi ett samförståndsavtal med vår kund Tahakom i Saudiarabien. Enligt detta avtal ska Sensys Gatso samarbeta med Tahakom i flera projekt inom ramen för SGI (Saudi Green Initiative), lokala satsningar och Vision 2030. Vårt samarbete med denna kund, som inleddes 2016, kommer därmed att förstärkas ytterligare. Sensys Gatso och Tahakom kommer att förse Saudiarabien med nästa generations trafiksäkerhetslösningar som kan hantera en mängd olika Smart Mobility-funktioner oavsett miljö- och väderförhållanden. Utöver den framgångsrika fordonsmonterade lösningen har Tahakom nu godkänt Sensys Gatso som leverantör av stationära fartkameror och trafikljusövervakning, vilket möjliggör ett ännu närmare samarbete i framtiden.

Stora pågående projekt
Likvida medel vid kvartalets slut uppgick till 65 miljoner kronor jämfört med 84 miljoner kronor vid årets början. Finansieringen av stora pågående projekt i Sverige och Holland ökade tillfälligt behovet av rörelsekapital. Dessutom har vi fortsatt att investera i operativa anläggningstillgångar i verksamheten i USA och våra mjukvaruplattformar. Med utrullning av projekten i Sverige och Nederländerna förväntar vi oss en gradvis förbättring av våra tillgängliga likvida medel.

EBITDA ökade med 28%
Vår bruttomarginal för det här kvartalet låg på 42%, lika som andra kvartalet 2023. Detta beror främst på högre marginaler på systemförsäljning från vår kund i Saudiarabien. Samtidigt är marginalerna på systemförsäljning, precis som planerat, lägre i den inledande fasen, särskilt för de nya stora kontrakten i Nederländerna och Sverige. Vid systemförsäljning börjar vi vanligtvis med att leverera och installera system, följt av ett godkännande från kunden. Systemen tas i drift först när kunden har godkänt dem och därefter startar arbetet med service och underhåll. Detta är en process som genomförs stegvis under 12 till 18 månader. Programmet når sin fulla potential när alla nya system har installerats och tagits i drift. Den totala bruttomarginalen för kontraktet ökar gradvis under denna fas. Vår marginal ligger stabilt runt 40% för rullande 12 månader.

EBITDA uppgick till 25 miljoner kronor för kvartalet, vilket är 28% högre än andra kvartalet 2023 (19 miljoner). Hittills i år ligger EBITDA på 28,3 miljoner kronor, vilket är 37% högre än andra kvartalet 2023 (20,7 miljoner).

Framtidsutsikter
Vi har en stark orderbok med en orderstock på 1,14 miljarder kronor för två stora kontrakt på våra hemmamarknader Sverige och Nederländerna. Vår lönsamma TRaaS-verksamhet fortsätter att växa, och vårt förstärkta team i USA har klarat av att öka den primära försäljningen på denna strategiska marknad. Slutligen är vi glada över att FLUX, vår banbrytande plattform för trafikövervakning, lanserats i våra hemmamarknader Sverige och Nederländerna.

Vi håller därför fast vid vår långsiktiga plan och målsättning att i slutet av 2025 öka nettoomsättningen till över 1 miljard kronor, där TRaaS-intäkterna står för mer än 600 miljoner kronor. Vi håller också fortsatt fast vid vår ambition att öka EBITDA-marginalen till mer än 15% i slutet av 2025.

Ivo Mönnink
VD, Sensys Gatso Group

Inbjudan till presentation
Den 23 augusti kl. 10.00 bjuder Sensys Gatso Group in press, analytiker, aktieägare och intressenter till en presentation / audiocast. VD Ivo Mönnink och finansdirektör Simon Mulder presenterar de finansiella resultaten på engelska. Presentationen i samband med denna rapport kommer att publiceras på webbplatsen.

Presentationen/audiocasten kan följas via webben eller telefon och kommer att finnas tillgänglig på bolagets hemsida:  https://www.sensysgatso.com

Om du önskar delta via webcasten gå in på nedan länk. https://ir.financialhearings.com/sensys-gatso-group-q2-report-2024

Om du önskar delta via telefonkonferens registrerar du dig via länken nedan. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor. https://conference.financialhearings.com/teleconference/?id=50049086

Detta är information som Sensys Gatso Group AB (publ) måste offentliggöra i enlighet med EU förordningen om marknadsmissbruk. Informationen lämnades för publicering, genom den kontaktperson som angivits ovan, kl 08.30 den 23 augusti, 2024.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ivo Mönnink, VD
e-post: i.monnink@sensysgatso.com
e-post IR: investors@sensysgatso.com
Telefon: +46 36 34 29 80

Sensys Gatso Group AB är världsledande inom trafiksäkerhetslösningar för länder, städer och åkeriägare. Sensys Gatso Group har dotterbolag i Australien, Costa Rica, Tyskland, Nederländerna, Saudiarabien, Sverige och USA, samt en filial i Förenade Arabemiraten. Koncernen har 302 anställda. Sensys Gatso Groups aktie är noterad på Nasdaq Stockholm.

För mer information, besök www.sensysgatso.com