Implementering av ny lagstiftning i Iowa, USA

Sensys Gatso Group, en global ledare inom trafiksäkerhetslösningar, meddelar, att varje plats där automatisk hastighetsövervakning används i Iowa, måste få ett tillstånd genom Iowa Department of Transportation (IaDOT) som en del av ny lagstiftning för automatisk hastighetsövervakning. IaDOT har släppt sitt beslut om inlämnade tillståndsansökningar för automatiserade system för hastighetsövervakning. Sensys Gatso undersöker för närvarande de ekonomiska konsekvenserna. Eftersom resultatet av våra kunders överklaganden kan ha en inverkan på denna analys, kan vi ännu inte utvärdera den potentiella effekten av genomförandet av den nya lagstiftningen.

Delstaten Iowa i USA antog från och med den 17 maj 2024 en lagstiftning som gav riktlinjer för automatiska hastighetsövervakningsprogram. Syftet är att få lagstiftningen i Iowa i linje med andra delstater, främst när det gäller tillåtna platser, högsta bötesbelopp och hastighetsgränser. När samhällen införde ändringarna pausades vissa program tillfälligt mellan 17 maj och slutet av juni. Som en del av den nya lagstiftningen måste varje plats där automatisk hastighetsövervakning redan används, få ett tillstånd genom Iowa Department of Transportation (IaDOT). IaDOT har nu släppt sina beslut om inlämnade tillståndsansökningar för automatiserade system för hastighetsövervakning.

Oväntat godkändes endast 11 av 140 tillstånd för fasta hastighetssystem i hela delstaten. För Sensys Gatso-kunder godkändes 7 av 75 tillstånd för fasta hastighetssystem av IaDOT. Dessutom godkändes 95 av 148 inlämnade ansökningar om platsansökningar för mobil hastighet. Lagstiftningen och tillståndsprocessen gäller inte automatiserade kameror för rödljus i delstaten. Vart och ett av dessa installerade system fortsätter att fungera normalt. Städernas myndigheter undersöker överklagandeprocessen som möjliggör omprövning av alla platser som inte är tillåtna i de oväntade besluten från IaDOT.

Vårt ledarteam är i kommunikation med våra kunder för att se hur vi kan ge assistans för att fylla luckorna i deras trafiksäkerhetsprogram. Under tiden kommer Sensys Gatso, inklusive våra lokala konsulter och juridiska rådgivare, att arbeta med våra partners för att söka alternativ som kan återupprätta driften av de hastighetssystem som inte fått tillstånd.

Denna information är sådan information som Sensys Gatso Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom kontaktpersonens försorg, för offentliggörande den 9 oktober 2024 kl. 13.05.

Ivo Mönnink, VD
Sensys Gatso Group AB

Sensys Gatso Group AB är världsledande inom trafiksäkerhetslösningar för länder, städer och åkeriägare. Sensys Gatso Group har dotterbolag i Australien, Costa Rica, Tyskland, Nederländerna, Saudiarabien, Sverige och USA, samt en filial i Förenade Arabemiraten. Koncernen har 302 anställda. Sensys Gatso Groups aktie är noterad på Nasdaq Stockholm.