• Sensys Gatso Group AB/

Sensys Gatso har valts ut som leverantör för att leverera system för restidsmätning i Nederländerna, med en beräknad intäkt på 84 miljoner kronor

Report this content

Sensys Gatso Group, en global ledare inom trafiksäkerhetslösningar, har genom sitt dotterbolag Sensys Gatso Netherlands, valts ut som en av fyra leverantörer i en upphandling för att leverera, drifta och supporta system för restidsmätning för övervakning av medelhastighet på motorvägar i Nederländerna. Sensys Gatso räknar med att få sin beskärda del. Kontraktsvärdet för Sensys Gatso är cirka 8 miljoner euro eller 84 miljoner kronor under den minsta kontraktstiden på 6 år. Den återkommande TRaaS-intäkten, avseende service, underhåll och drift av systemen för restidsmätning, beräknas till 48 miljoner kronor, eller 57% av det totala kontraktsvärdet. Resterande del motsvarande 36 miljoner kronor är intäkter för Systemförsäljning. Investeringen från den nederländska åklagarmyndigheten syftar till att ersätta den befintliga infrastrukturen för automatisk trafikövervakning.

Detta beslut kan överklagas under de närmaste 20 dagarna. Kontraktet förväntas undertecknas den 5 juli 2024, varefter projektet startar. Sensys Gatso kommer att anpassa och installera sin fasta systemplattform FLUX och skräddarsy sin analysplattform PULS för att uppfylla kraven, vilket gör det möjligt för kunden att kontinuerligt övervaka systemen och effektivt hantera stora datamängder. De första milstolparna beräknas vara realiserade i slutet av 2024 och det första systemet för restidsmätning kommer att tas i drift och levereras under andra halvåret 2025. Ytterligare system kommer att installeras och driftsättas under 2026.

TRaaS Service och underhåll samt operativa aktiviteter kommer att påbörjas efter implementering av den kompletta lösningen med en bindningstid på 6 år med flera möjliga förlängningar upp till maximalt totalt 12 år.

Detta projekt kommer att ersätta nuvarande system för restidsmätning på motorvägar i Nederländerna, inklusive några av de platser som för närvarande drivs av Sensys Gatso. Med undertecknandet av ett nytt upphandlingskontrakt har Sensys Gatso säkrat denna TRaaS-verksamhet på sin hemmamarknad och kommer att förse den holländska regeringen med en ny toppmodern lösning baserad på Sensys Gatsos FLUX-plattform.

Niki Gatsonides, Managing Director för Sensys Gatso Netherlands B.V. kommenterar: "Vi är mycket stolta över att fortsätta vår långvariga relation med den holländska allmänna åklagarmyndigheten. Vi har kunnat lämna ett konkurrenskraftigt anbud eftersom vi är en global ledare inom trafiksäkerhet. Jag är säker på att vår flexibla analysplattform PULS, nästa generations teknik från FLUX och vår gedigna tjänsteleveranshistorik har varit viktiga parametrar för att vinna denna tilldelning från den holländska regeringen. Vi ser fram emot att implementera och hantera detta nätverk av system för restidsmätning åt den holländska regeringen.”

Denna information är sådan information som Sensys Gatso Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom kontaktpersonens försorg, för offentliggörande den 14 juni, 2024 kl. 14.00.

För mer information kontakta:
Ivo Mönnink, VD
Sensys Gatso Group AB
E-post: investors@sensysgatso.com

Sensys Gatso Group AB är världsledande inom trafiksäkerhetslösningar för länder, städer och åkeriägare. Sensys Gatso Group har dotterbolag i Australien, Costa Rica, Tyskland, Nederländerna, Saudiarabien, Sverige och USA, samt en filial i Förenade Arabemiraten. Koncernen har 302 anställda. Sensys Gatso Groups aktie är noterad på Nasdaq Stockholm.

För mer information, besök www.sensysgatso.com