Tahakom och Sensys Gatsos partnerskap driver lokalt innehåll och hållbarhet i Saudiarabien

Tahakom, Saudi Technology and Security Comprehensive Control Company, och Sensys Gatso Group, en global ledare inom trafiksäkerhetslösningar, har undertecknat ett samförståndsavtal (MoU), med fokus på lokalt innehåll och hållbarhet i Saudiarabien inom trafiksäkerhetsområdet.

Genom detta samförståndsavtal kommer Sensys Gatso att samarbeta med Tahakom genom flera olika initiativ under Saudi Green-initiativet, lokalt innehåll och vägen mot Saudi Vision 2030, vilket stärker det starka partnerskapet mellan de två enheterna som går tillbaka till 2016. Detta kommer i sin tur att överensstämma med Tahakoms vision att utveckla allmän säkerhet och smart mobilitet genom modern AI-baserad teknik strukturerad under Saudi Vision 2030.

Sensys Gatso och Tahakom kommer att förse Saudiarabien med nästa generations trafiksäkerhetslösningar som kan hantera en mängd applikationer inom “smart mobility” i alla miljöer och väderförhållanden. Tahakoms chefer besökte nyligen Sensys Gatso Group i Nederländerna, där Eng. Hani Alsaigh, Vice President of Supply Chain från Tahakom och Ivo Mönnink, President & CEO, Sensys Gatso Group, undertecknade detta samförståndsavtal.

Eng. Hani Alsaigh säger: "Vi är glada över att tillkännage vårt senaste partnerskap med Sensys Gatso för att ytterligare förbättra lokalt innehåll och hållbarhet i vår bransch. Detta avtal är ett bevis på vårt engagemang för att stödja och stärka lokala företag samtidigt som vi prioriterar miljömedvetenhet. Vi är glada över att samarbeta med Sensys Gatso för att skapa en mer hållbar framtid för vår industri och vårt samhälle som banar väg för att uppnå Saudi Vision 2030-mål.

"Att göra vägar säkrare genom att påverka mänskligt beteende i trafiken är kärnan i vårt företags uppdrag. Under åren har vår teknik visat sig vara mycket effektiv för att göra det", säger Sensys Gatso Group CEO och President Ivo Mönnink. "Vi är tacksamma mot Tahakom för deras förtroende för Sensys Gatso och vårt samarbete med dem har fungerat som en bekräftelse på Saudiarabiens engagemang för att höja levnadsstandarden och den allmänna välfärden för dess folk".

"Jag är stolt över den resa vi har gjort med Tahakom sedan starten av vår relation som inte bara har innefattat leverans av mer än tusen system, utan även etableringen av Sensys Gatsos dotterbolag i Saudiarabien. Detta har accelererat både nuvarande och potentiella kommande projekt. Jag ser fram emot att fortsätta bygga på ett ömsesidigt fördelaktigt och strategiskt partnerskap med Tahakom", säger Saman Alae Naziri, Managing Director, Sensys Gatso Saudiarabien.

Detta partnerskap mellan Tahakom och Sensys Gatso markerar ett viktigt steg mot att förbättra trafiksäkerheten i Saudiarabien samtidigt som det betonar vikten av att stödja lokalt innehåll och hållbarhetsinitiativ i Saudiarabien.

Informationen lämnades, genom kontaktpersonens försorg, för offentliggörande den 17 april, 2024 kl. 09.00.

Ivo Mönnink, VD
Sensys Gatso Group AB

Sensys Gatso Group AB är världsledande inom trafiksäkerhetslösningar för länder, städer och åkeriägare. Sensys Gatso Group har dotterbolag i Australien, Costa Rica, Tyskland, Nederländerna, Saudiarabien, Sverige och USA, samt en filial i Förenade Arabemiraten. Koncernen har 302 anställda. Sensys Gatso Groups aktie är noterad på Nasdaq Stockholm.