3 av 10 svenskar har utsatts för bedrägeriförsök via sociala medier

När vi använder sociala medier i allt större utsträckning för vår kommunikation med släktingar och vänner, ökar också risken för att bedragare försöker utnyttja detta för egen vinning. I Sentors rapport Svenskarnas syn på IT-säkerhet 2017 uppger 31 procent av svenskarna att de utsatts för bedrägeriförsök vid sociala medier, medan nästan 1 av 4 uppger att de skulle vara öppna för låna ut pengar till en familjemedlem om någon kontaktar dem via Internet.

Svenskarnas användning av sociala medier fortsätter att öka i stadig takt. I en färsk rapport från Internetstiftelsen uppger 81 procent av internetanvändarna att de använder sociala nätverk och 56 procent gör det dagligen. De populäraste sociala nätverken bland svenska användare är Facebook (74 procent) och Instagram (53 procent).

I takt med användningen ökar så har hackare och bedragare insett potentialen med att nå ut till sina offer via sociala medier. I Sentors rapport Svenskarnas syn på IT-säkerhet 2017 uppger 31 procent av svenskarna att de har blivit kontaktade av en person via sociala medier vars intention misstänks vara att komma över deras känsliga information. Mest utsatta är unga mellan 18-29 år där 38 procent uppger att de har kontaktats av en person med den här intentionen.

- Det vanligaste tillvägagångssättet är att bedragarna kommer över kontot via lösenordet. Antingen för att för att kontoinnehavaren valt ett dåligt lösenord, eller för att samma lösenord använts på någon annan sida som blivit hackad så att det läckt därigenom. På samma sätt kan en bedragare ta över någons e-postadress och begära en lösenordsåterställning från Facebook eller liknande.

- När de väl tagit över kontot utnyttjas det till att skicka meddelanden till släktingar och vänner där de ber om hjälp med pengar. Ofta inbegriper bedragarens historia att telefonen är förlorad så att man inte skall försöka ringa upp. Tänker man inte på att kontot kan vara hackat är det lätt att falla för en sådan historia och föra över pengar utan att dubbelkolla, säger Kalle Zetterlund, teknisk IT-säkerhetskonsult på Sentor.

1 av 4 svenskar öppna för att låna ut pengar utan ordentlig verifikation

Vid riktade bedrägeriförsök försöker bedragaren ofta ge sken av att vara en släkting eller nära vän eftersom vi är mer benägna att låna ut pengar till någon vi tycker om och litar på. I rapporten uppger 23 procent att de skulle vara beredda att låna ut pengar ifall en familjemedlem kontaktar dem över internet, medan 14 procent uppger att de skulle låna ut pengar till en nära vän. 75 procent uppger att de inte skulle låna ut pengar till en person ifall de endast kontaktats via Internet.

- Vi tänker instinktivt på att de här personerna är ute efter dina pengar, men de kan lika gärna ha andra avsikter. De kan till exempel vara ute efter att infektera offrets dators med skadlig kod för att utnyttja den i andra attacker, eller lura till sig inloggningsuppgifter till olika tjänster, avslutar Kalle Zetterlund.

5 tips – Så undviker du bedrägerier via sociala medier

1. Verifiera identitet

Var medveten om att risken finns att någon utger sig för att vara en vän eller släkting på sociala medier. Verifiera därför att personen verkligen är den som den utger sig för att vara ifall de ber dig om att utföra en riskabel uppgift, som att föra över pengar eller logga in på en sida.

2. Lämna inte ut känsliga uppgifter

Lämna aldrig ut känslig information (som ex. inloggningsuppgifter och kreditkortsuppgifter) i en diskussion med en person på sociala medier.

3. Dela inte med dig av allt

Det finns ingen anledning att dela med dig av allt till alla i sociala medier. Bedragare kan använda information du delat i tidigare uppdateringar för att övertyga dig om att de faktiskt är den de utger sig för att vara. Dessutom kan fysiska inbrottstjuvar få information om att du är på resande fot. Fundera därför på om du exempelvis måste checka in på platser du besöker?

4. Använd tvåfaktorsautentisering

Förutom att använda unika lösenord till dina sociala medie-konton bör du aktivera tvåfaktorsautentisering. Det innebär att man behöver något du vet (ditt lösenord) och något du äger (din telefon) för att logga in på ditt konto. Så även om ditt lösenord av någon anledning skulle läcka räcker det inte för att komma åt ditt konto. Alla de stora sociala medierna erbjuder tvåfaktorsautentisering och det är lätt att komma igång.

5. Patcha, patcha och patcha

Se till att uppdatera dina enheter, operativsystem, webbläsare och appar till den senaste versionen. Detta eftersom tillverkarna kontinuerligt tätar uppkomna säkerhetsbrister i de nya versionerna. På så vis slipper du drabbas av de många attacker som just utnyttjar kända säkerhetsbrister.