Högtid för bedragare när Black Friday och julhandeln sätter igång

När den intensiva försäljningsperioden för många e-handlare sätter igång innebär det också högtid för många bedragare vars avsikt är att lura stressade köpare. I Sentors rapport Svenskarnas syn på IT-säkerhet 2017 så uppger nästan 2 av 3 att de har mottagit mail vars syfte var att lura dem.

Snart inleds den mest hektiska försäljningsperioden för många retail-företag. Startskottet går i samband med Black Friday den 24 november, sedan fortsätter julhandeln i rasande takt. Enligt E-barometern som PostNord ger ut varje kvartal förväntas e-julhandeln i år öka med 14 procent jämfört med förra året. Det skulle innebära att ungefär var tredje julklapp kommer att införskaffas via nätet.

Dessvärre tar inte angriparna ledigt utan de försöker utnyttja svenskarnas stress och benägenhet att beställa varor över nätet genom att skicka bluffmail (s.k. nätfiske). Genom att utforma mailen på ett autentiskt sätt lurar de mottagaren att lämna ut känslig information eller att infektera datorn med skadlig kod.

- Tidigare år har det exempelvis spridits falska mail där avsändaren ser ut att vara PostNord, men mailen är i själva verket skapade av bedragare. De försöker exempelvis lura mottagaren att paketet som beställts inte kunde lämnas ut och att man behöver skriva ut en etikett, som man behöver ta med sig och visa upp på närmaste utlämningsställe för att få ut paketet. Men när man klickar på länken får man ingen etikett utan istället infekteras datorn med skadlig kod, säger Hanna Eldmar, IT-säkerhetsexpert på Sentor.

Närmare två av tre har mottagit bluffmail

I Sentors rapport Svenskarnas syn på IT-säkerhet 2017 uppgav 62 procent av svenskarna att de mottagit mail vars syfte misstänktes vara att lura dem att exempelvis lämna ut känsliga uppgifter. Män uppger att de i större utsträckning har mottagit dessa mail (66 procent) jämfört med kvinnor (57 procent).

Det är också många som uppger att det är svårt att skilja falska mail från autentiska. 20 procent av svenskarna uppger att just det är ett problem, och störst problem att urskilja de falska mailen har äldre mellan 60-75 år där 31 procent har svårt att avgöra det.

- Ifall man mottar ett misstänkt mail, kan man börja med att titta på avsändaradressen. Även om den går att fejka, görs det inte så ofta. Finns det länkar i mailet bör man hålla musen över dessa för att se vart de leder och som regel bör man aldrig öppna bilagor utan att vara säker på att de kommer från trovärdig källa, avslutar Hanna.