Sentor ansluter sig till Based in Sweden

Sentor har idag valt att ansluta sig till Based in Sweden, ett initiativ för säker lagring i Sverige, med skydd av svensk grundlag – garanterad av svenska myndigheter.

I efterdyningarna av Snowdens avslöjanden har allt fler kunder förlorat förtroendet för att deras information förblir skyddad från övervakning. National Security Agency har systematiskt brutit de regler som styr deras verksamhet – trots att reglerna redan är väldigt generösa.

Based in Sweden är ett motdrag mot den här typen av övervakning. Genom att ansluta sig till initiativet Based In Sweden förbinder sig Sentor att basera sina molntjänster i Sverige. Det gäller allt från lagring till kommunikation.

- Vi är väldigt stolta över att kunna erbjuda säkerhetstjänster till våra kunder där all datalagring sker inom Sverige. Det ger förhoppningsvis en större trygghet till våra kunder att deras information inte övervakas otillåtet av statsmakter, säger Anders Söderström, VD på Sentor.

I Sverige regleras skyddet mot hemlig avlyssning och intrång i den personliga integriteten i grundlagen enligt Regeringsformen, 2 kapitlet, 6 paragrafen. För att få ut uppgifter om misstänkta krävs skälig misstanke och ingen svensk myndighet har rätt att avlyssna svenska medborgare utan domstolsbeslut.

Som kund hos Sentor kan du känna dig säker på att din information lagras i Sverige – Det garanterar vi!

Citat

- Vi är väldigt stolta över att kunna erbjuda säkerhetstjänster till våra kunder där all datalagring sker inom Sverige. Det ger förhoppningsvis en större trygghet till våra kunder att deras information inte övervakas otillåtet av statsmakter, säger Anders Söderström, VD på Sentor.
Anders Söderström, VD på Sentor