Web scraping och datastöld allt vanligare

Sentors rapport om web scraping visar på ökade risker för onlinebolag

9 april 2014: I Sentors ScrapeSentry Scraping Threat Report 2014 som offentliggörs idag visas det tydligt hur hotet mot företag med stor onlinenärvaro växer.

Genom analys av Sentors Global Scraping Intelligence Platform, som är världens största databas för scraping-relaterad aktivitet, kan Sentor visa på hur scraping-attackarna har ökat och har blivit allt mer avancerade under 2013.

Martin Zetterlund, grundare och ansvarig för anti scraping-tjänsten ScrapeSentry kommenterar:
”Det är utan tvivel så att antalet attacker fortsätter att öka, men det som drar till sig mest uppmärksamhet är att attackerna idag sker på ett mer professionellt sätt. De som ägnar sig åt web scraping ändrar sitt beteende i syfte att lura de blockeringsmekanismer som finns på plats för att stoppa dem.”

Zetterlund sammanfattar:
”Det är det bekymrande att web scraping är ett av de minst erkända affärs- och säkerhetshoten mot onlineföretag idag. Få känner till att konkurrenter och andra aktörer ägnar sig åt web scraping i syfte att systematiskt hämta och dra nytta av deras information. ”

Sentor var först i världen med att identifiera hotet från web scraping för onlineföretag och utvecklade tjänsten ScrapeSentry som släpptes 2006. Sentor är ledande på området och arbetar idag tillsammans med några av de största onlineföretagen i världen.

Kortfattat från från ScrapeSentry Threat Report 2014:
- 10 % ökning av web scraping-attacker under 2013
- Antalet scraping-attacker ökar för det fjärde året i rad
- 18 % av webbplatsbesökarna är identifierade som skrapare och utgör 23 % av all trafik.
- 90 % av all scraping-trafik är identifierad som professionell eller avancerad av anti scraping-analytiker
- 50% av all scraping-aktivitet kan härledas från Kina, USA och Australien.

Läs hela rapporten här: