SenzaGen AB vinner och går direkt in på 33-listan!

SenzaGens produkter ersätter djurförsök för allergitester. EU har infört ett förbud mot att testa kosmetika på djur och en helt ny marknad skapas. Senzagen har redan utvecklat ett testalternativ som bygger på genanalys i mänskliga celler.

Efter en grillning av juryn och en slagkraftig pitch meddelades det att SenzaGen stod som segrare och får en direkt plats på årets 33-lista.

- Detta känns helt fantastiskt! Det är ett kvitto från både publiken och juryn på det vi redan är övertygande om inom SenzaGen dvs att vi kommer att vara ledande för att ersätta djurförsök, först inom kosmetikabranschen, men så småningom också inom andra branscher, säger VD Anki Malmborg Hager.

SenzaGen startade 2010 som ett spin-out bolag från institutionen för Immunteknologi, men det är först de senaste månaderna som verksamheten tagit fart på allvar. Bolaget har flyttat ut från Lunds Universitet till lokaler på Medicon Village, tagit in finansiering och anställt egen personal. Senzagens första produkt, ett test för hudöverkänslighet för kemikalier, säljs redan till vissa utvalda kunder. Bolaget arbetar nu mot en ny generation av produkter som adresserar andra typer av överkänslighet och andra exponeringsvägar. Baserad på efterfrågan från marknaden ökar nu Senzagen kommersialiseringsåtgärderna för lansering av framtida produkter.

Här hittar ni NyTekniks artikel: http://www.nyteknik.se/33listan/article3889772.ece

Om 33-listan

33-listan bygger på nomineringar av företag från hela Sverige och vinnarna utses gemensamt av redaktionerna på Ny Teknik och Affärsvärlden. Juryn letar efter företag med en unik produkt eller tjänst uppbyggd kring en tydlig innovation med stor internationell potential – en innovation som har förutsättningar att förändra spelreglerna i sin bransch. För att platsa på listan måste företaget vara baserat i Sverige max 7 år gammalt. Mer och påhttp://www.33-listan.se

För intervju och vidare information vänligen kontakta:

Anki Malmborg Hager, 0768-284 822, amh@senzagen.com

SenzaGen AB, www.senzagen.com