SenzaGen presenterar ny kommersiell organisation och nytt finansiellt mål

De senaste årens positiva utveckling för SenzaGen har inneburit att bolaget har gått från att vara forskningsorienterat till ett bolag i stark kommersialiseringsfas. Detta resulterade nyligen i att en ny VD tillsattes och nu meddelar bolaget en helt ny kommersiell organisationsstruktur med ökat fokus på marknad och försäljning.

De senaste två månaderna har SenzaGens strategiska plan, affärsmål och prioriterade aktiviteter utvärderats. Ett första resultat av detta arbete är att en ny kommersiell organisation etablerats och att ett nytt finansiellt mål satts.

”Det första steget i kommersialiseringen är ett ökat fokus på samarbeten med existerande och nya potentiella kunder och en organisation som möjliggör denna satsning. Det är tydligt att företagets alternativa testplattform möter marknadens behov av en precis, etisk och kostnadseffektiv metod som ersätter djurförsök. Att kommersialisera ett forskningsbolag inom life science tar dock tid och den analys som vi nu gjort innebär att vi når break even 2022”, säger Axel Sjöblad, VD på SenzaGen.

En organisation med ökat fokus på marknad och försäljning
De kommersiella aktiviteterna kommer att ledas direkt av SenzaGens VD Axel Sjöblad. Till tillförordnad försäljningschef har utsetts Peter Nählstedt, styrelseledamot i SenzaGen sedan 2018 och tidigare VD för Probi AB. Tina Dackemark Lawesson får det övergripande ansvaret för marknadsföring och kommunikation och Anna Chérouvrier Hansson leder arbetet med utvecklingen av nya affärer samt rekryteringen av distributions- och licenspartners.

Break even 2022
Det nya finansiella målet att nå break even 2022 antogs av SenzaGens styrelse den 19 september 2019 och ersätter de tidigare finansiella målen.

”När Axel tillträdde fick han uppdraget att utvärdera SenzaGens strategi, affärsmål och möjliga försäljningsutveckling, ett arbete som han tidigare framgångsrikt gjort som VD för BioGaia. Hans affärsanalys konfirmerar vår strategi och affärsmodell och innebär att bolaget implementerar en ny och tydligare kommersiell struktur. Detta resulterar i en mindre förskjutning av lönsamhetsmålet då tid behövs för att ge försäljningsorganisationen en möjlighet att leverera och nå ut med vår banbrytande teknologi. Styrelsen stödjer denna förändring som kommer ledas av ett starkt team med bevisad track record”, säger Carl Borrebaeck, Styrelseordförande i SenzaGen.

Telefonkonferens
SenzaGen bjuder in media och investerare till en telefonkonferens där VD Axel Sjöblad kommenterar den nya organisationen och lönsamhetsmålet den 19 september klockan 10.30. Telefonkonferensen hålls på engelska.

Telefonnummer till konferensen
För att delta i konferensen ring ett av numren nedan:

SE: +46856642706
FR: +33170750720
DE: +4969222220377
NL: +31207219495
UK: +443333009267

Denna information är sådan information som SenzaGen AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 september 2019, kl. 08.15 CET.

För mer information, kontakta:
Axel Sjöblad, VD, SenzaGen AB
Email: axel.sjoblad@senzagen.com | Mobil: 0705-35 93 51

Tina Dackemark Lawesson, VP Marketing & Communications
tina.lawesson@senzagen.com | Mobil: 0708-202944

Om GARD®
GARD® består av en grupp med tester för analys av kemikaliers förmåga att starta en allergisk reaktion hos människa. Testerna utförs på mänskliga celler (in vitro) i kombination med artificiell intelligens. Genom att analysera hundratals markörer genererar GARD® stora mängder data och levererar resultat med över 90 procents precision. Detta kan jämföras med dagens standardmetod – tester på djur – som endast uppnår 70–75 procents precision. Produktportföljen består av säkerhetstester för hud- och luftrörsallergi: GARD®skin, GARD®air, GARD®potency och GARD®skin Medical Device.

Om SenzaGen AB (publ)

SenzaGen gör det möjligt att ersätta djurförsök med cellbaserade tester för att bedöma om de kemikalier vi kommer i kontakt med i vår vardag är allergiframkallande. Det kan till exempel handla om kosmetika, läkemedel, livsmedel och färgämnen. Bolagets patentskyddade tester är de mest tillförlitliga på marknaden och innehåller mer information än traditionella utvärderingsmetoder. Testerna säljs i egen regi i Sverige och USA samt genom partners i flera andra länder. I strategin ingår att expandera geografiskt, knyta till sig fler distributions- och licenspartners och lansera nya, unika tester. SenzaGen har sitt huvudkontor i Lund och dotterbolag i USA. För mer information, besök www.senzagen.com.

SenzaGen är listat på Nasdaq Stockholm First North (ticker: SENZA).
FNCA Sweden AB, +46(0)8-528 00 399 info@fnca.se, är bolagets Certified Adviser.