SenzaGen säkrar patentskydd för GARDskin™testet i Europa

SenzaGen meddelar idag att det europeiska patentverket (EPO) har beviljat ett patent för GARDskin – bolagets nylanserade test för att avslöja om kemiska substanser riskerar att framkalla hudallergier. GARD™testerna är betydligt mer tillförlitliga än traditionella utvärderingsmetoder och ger dessutom mer omfattande information om de studerade kemikaliernas allergiframkallande egenskaper. På detta vis ökar GARD™ skyddsnivån för människor mot farliga kemikalier. Testerna utförs i provrör och eliminerar därför behovet av försöksdjur.

Det nyligen beviljade europeiska patentet täcker de analysmetoder och genetiska signaturer som utgör basen i konceptet bakom SenzaGens GARDskin™teknologi. Patentet är giltigt till och med oktober 2031.

"Denna bekräftelse från det europeiska patentverket runt vår teknologis meriter är en viktig milstolpe i SenzaGens strategiska arbete för att etablera vår unika testmetod GARDskin™ som en ny global branschstandard. Ett robust patentskydd i Europa för GARDskin™ ökar ytterligare vårt företags kommersiella potential och gör oss än mer attraktiva för internationella distributionspartners", säger SenzaGens vd, Anki Malmborg Hager.

Beskedet från det europeiska patentverket avser det europeiska patentet med nummer 2,633077 B, med titeln: ”Analytical methods and arrays for use in the identification of agents inducing sensitization in human skin”. Motsvarande patentansökningar behandlas för närvarande av patentmyndigheterna i Brasilien, Kanada, Kina, Hongkong, Indien, Sydkorea och USA.

För mer information vänligen kontakta:

Anki Malmborg Hager, vd, SenzaGen AB
Email: anki.malmborg.hager@senzagen.com
Telefon: 0768 284822

Genom att analysera ett hundratalmarkörer, genererar GARD™ stora mängder data och levererar resultat med upp till 90 % precision. Detta kan jämföras med den gyllene standarden som är djurtester på möss som ger endast 70-75 % precision. SenzaGens test har därtill förmågan att mäta potensen (styrkan) av en substans och kan därmed avgöra till vilken grad en substans orsakar allergi.

SenzaGen gör det möjligt att ersätta djurförsök med genetiska tester i provrör för att bedöma om de kemikalier vi kommer i kontakt med i vår vardag är allergiframkallande. Det kan till exempel handla om kosmetika, läkemedel, livsmedel och färgämnen. Bolagets patentskyddade tester är de mest tillförlitliga på marknaden och ger mer information än traditionella utvärderingsmetoder. Testerna säljs i egen regi i Sverige och USA, och genom partners i flera andra länder. De närmaste åren kommer bolaget expandera geografiskt, knyta till sig fler distributionspartners och lansera nya, unika tester. SenzaGen har sitt huvudkontor i Lund och dotterbolag i San Francisco, USA. För mer information, besök www.senzagen.com

Citat

Anki Malmborg Hager, VD SenzaGen