SenzaGen tar ny order på en halv miljon kronor från en återkommande kund

SenzaGen har fått en order på allergitestplattformen GARD® till ett värde av cirka en halv miljon kronor. Ordern är från en återkommande kund med egen produktutveckling. Leveranserna planeras ske stegvis under 2019.

Ordern omfattar SenzaGens djurfria test för att bedöma om kemiska ämnen i produkter kan orsaka allergiska reaktioner på hud (GARD®skin), respektive i luftvägarna (GARD®air). SenzaGen är det enda bolag som kan erbjuda ett test för luftvägsallergier GARD®air. Kunden ska använda testerna under produktutvecklingsfasen för att undersöka om kemiska ämnen i deras produkter kan vara allergiframkallande. Kombinationen av de båda testen gör det möjligt att undvika ämnen med flera olika allergiframkallande effekter.

Ordern är en viktig bekräftelse på att SenzaGens djurfria metod fyller en viktig funktion för kunder med egen produktutveckling och visar specifikt på det stora intresset för GARD®air. Industrin för riskbedömning av kemiska ämnen söker alternativa testmetoder som är mer precisa, informativa, etiska och i längden kostnadseffektiva.

Det här är en strategiskt betydelsefull order från en kund som tidigare utvärderat oss och nu väljer att beställa ett större antal tester. Kombinationen av hud- och luftvägsallergitest, vilken vi är ensamma om att kunna erbjuda, ger kunden en mer övergripande riskutvärdering och därmed möjligheten att fånga upp risken för olika typer av allergier. Med ett starkt växande intresse för vår djurfria metod och order som ökar i storlek ser vi fram emot att fortsätta bidra till utvecklingen av säkra produkter i människors vardag”, säger Anki Malmborg Hager, VD på SenzaGen.

SenzaGens produktportfölj består av en rad allergitester med marknadens högsta prestanda och prediktionsförmåga. Testerna utförs på mänskliga celler i provrör (in vitro) i kombination med artificiell intelligens och ersätter djurförsök när kosmetika-, kemikalie- och läkemedelsindustrin testar om kemiska ämnen i produkter kan vara allergiframkallande.

För mer information, vänligen kontakta:
Email: anki.malmborg.hager@senzagen.com | Mobil: 0768 284822

Tina Dackemark Lawesson, Director Investor Relations & Corporate Communications
Email: tina.lawesson@senzagen.com | Mobil: 0708 202944

Denna information är sådan information som SenzaGen AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 maj 2019, kl. 08.30 CET.

Om GARD®
GARD® består av en grupp med tester för analys av kemikaliers förmåga att starta en allergisk reaktion hos människa. Genom att analysera hundratals markörer genererar GARD® stora mängder data och levererar resultat med över 90 procents precision. Detta kan jämföras med dagens standardmetod – tester på möss – som endast uppnår 70-75 procents precision. SenzaGens test kan dessutom kvantifiera den allergiframkallande potentialen för en kemisk substans.

Om SenzaGen AB (publ)
SenzaGen gör det möjligt att ersätta djurförsök med genetiska tester i provrör för att bedöma om de kemikalier vi kommer i kontakt med i vår vardag är allergiframkallande. Det kan till exempel handla om kosmetika, läkemedel, livsmedel och färgämnen. Bolagets patentskyddade tester är de mest tillförlitliga på marknaden och ger mer information än traditionella utvärderingsmetoder. Testerna säljs i egen regi i Sverige och USA, och genom partners i flera andra länder. De närmaste åren kommer bolaget expandera geografiskt, knyta till sig fler distributionspartners och lansera nya, unika tester. SenzaGen har sitt huvudkontor i Lund och dotterbolag i USA. För mer information, besök www.senzagen.com.

SenzaGen är listat på Nasdaq Stockholm First North (ticker: SENZA). FNCA Sweden AB, +46(0)8-528 00 399 info@fnca.se, är bolagets Certified Adviser.