• SenzaGen/

SenzaGen tecknar sitt första globala licensavtal, med Eurofins BioPharma Product Testing Munich

Lund, 15 februari 2018 - SenzaGen (Nasdaq First North: SENZA) meddelar idag att företaget har tecknat ett globalt licensavtal med det ledande kontraktslaboratorieföretaget Eurofins BioPharma Product Testing Munich (Eurofins BPT Munich) för marknadsföring av GARD™ till sina kunder. GARD™ är ett genombaserat test som med högre noggrannhet än andra tillgängliga testmetoder ger kunderna viktig säkerhetsinformation om risken att kemiska ämnen orsakar allergier hos människor.

Eurofins BPT Munich är världens största nätverk av produkttestlaboratorier för biologiska och farmaceutiska GMP/GLP-tester. Med 30 anläggningar över hela världen erbjuder de omfattande laboratorietjänster till globala läkemedelsföretag, biotech-företag och medicintekniska företag. Dotterbolaget i München var ett av de laboratorier som deltog i den framgångsrika valideringen av GARD™skin, vilken slutfördes under hösten 2017.

Enligt villkoren i avtalet kommer Eurofins BPT Munich omedelbart att inkludera GARD™skin och tilläggstestet GARD™potency som ledande diagnostiska verktyg i säkerhetsbedömningar av kemikalier till kunder inom kosmetika-, kemikalie- och läkemedelsindustrin över hela världen.

"Licensavtalet med en så stor och stark partner utgör en viktig del av den globala lanseringen av GARD™, och är ett tydligt kvitto på testets relevans och tillförlitlighet. Vi är väldigt nöjda med att kunna etablera detta viktiga samarbete, i synnerhet eftersom Eurofins BPT Munich är en ledande aktör inom kemisk säkerhetstestning, med en uttalad ambition att bidra till global hälsa och säkerhet”, säger SenzaGens vd, Anki Malmborg Hager.

GARD™skin har potential att möta de ökande kraven inom kosmetika-, kemikalie- och läkemedelsindustrin på tillförlitliga, djurfria provningsmetoder för att bedöma allergi-inducerande egenskaper hos kemiska ämnen. Testet befinner sig i slutet av en process för att erhålla godkännande och införlivande i internationella testriktlinjer.

Anki Malmborg Hager, vd, SenzaGen AB
Email: anki.malmborg.hager@senzagen.com

Om Eurofins
Eurofins BPT Munich är en del av världens största nätverk av biofarmaceutiska GMP/GLP- testlaboratorier. Med mer än 30 års erfarenhet tillhandahåller Eurofins BPT Munich en omfattande testportfölj till sina kunder inom områdena biopharma produkttestning, medicinsk utrustning (medical device) samt säkerhetstestning av kemikalier och ingredienser i produkter för människa.

Eurofins BPT Munich är ledande inom säkerhetstestning in vitro och ex vivo. Genom att erbjuda sina kunder en omfattande uppsättning alternativa in vitro- och ex vivo-testmetoder, ger Eurofins BPT Munich fullständig service i toxikologiska utvärderingar enligt GLP. Eurofins BPT Munich erbjuder kunderna flexibiliteten att välja ur sitt avgiftsfria ”free-for-service”, FTE och den prisbelönta servicetekniken Professional Scientific Services® (PSS) för att möta kundens specifika projektbehov.

För mer information se:    www.eurofins.com/human-safety-testing

Genom att analysera 200 respektive 389 markörer beroende på test, genererar GARD stora mängder data och levererar resultat med upp till 90 % precision. Detta kan jämföras med den gyllene standarden som är djurtester på möss som har endast 70-75% precision. SenzaGens test har därtill förmågan att mäta potensen (styrkan) av en substans och kan därmed avgöra till vilken grad en substans orsakar allergi.

Med sin teknologiplattform GARD gör SenzaGen det möjligt att ersätta djurförsök med genetiska tester i provrör för att bedöma om de kemikalier vi kommer i kontakt med i vår vardag är allergiframkallande. Det kan till exempel handla om kosmetika, läkemedel, livsmedel och färgämnen. Bolagets patentskyddade tester är de mest tillförlitliga på marknaden och ger mer information än traditionella utvärderingsmetoder. Testerna säljs i egen regi i Sverige och USA, och genom partners i flera andra länder. De närmaste åren kommer bolaget expandera geografiskt, knyta till sig fler distributionspartners och lansera nya, unika tester. SenzaGen är noterat på Nasdaq First North (SENZA), och har sitt huvudkontor i Lund och dotterbolag i San Francisco, USA. För mer information, besök www.senzagen.com.

Denna information är sådan information som SenzaGen är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 februari 2018, kl. 10:30

SenzaGen är listat på Nasdaq Stockholm First North (ticker: SENZA). FNCA är bolagets Certified Adviser. Mer information om SenzaGen finns på http://www.senzagen.com.

Citat

Anki Malmborg Hager, vd SenzaGen