SenzaGen utökar marknadsnärvaron i USA genom licensavtal med MB Research Labs

SenzaGen har tecknat licensavtal med kontraktslaboratoriet (CRO) MB Research Labs, som är ledande inom GLP-toxikologiska in vitro-tester i USA. Avtalet är globalt och ger MB Research Labs rätt att marknadsföra och sälja SenzaGens djurfria testplattform GARD®. För SenzaGen innebär avtalet att man ytterligare stärker sin närvaro på den amerikanska marknaden.

MB Research är en framträdande förespråkare av moderna cellbaserade lösningar och har en marknadsledande position inom toxikologisk in vitro-testning i USA för kosmetika-, konsumentprodukt- och kemikalieindustrin.

”Jag är mycket glad över att teckna avtal med ytterligare ett CRO-bolag och med en så stark spelare som MB Research Labs. Genom att addera ytterligare en CRO till våra försäljningskanaler i USA har vi nu gett många fler slutkunder tillgång till våra innovativa test. Med en drivande och respekterad partner ökar vi dessutom möjligheterna att snabbare driva fram en förändring av hela testningsbranschen”, säger Anki Malmborg Hager, VD på SenzaGen.

Samarbetet med MB Research Labs är i linje med SenzaGens strategi att rekrytera starka CRO- och industriella partners inom flera marknadssegment och geografier. USA är en viktig marknad som idag står för drygt en tredjedel av den globala marknaden för cellbaserade in vitro-tester. Här finns ett stort intresse för djurfria och alternativa testmetoder och det pågår en förändring av lagstiftningen i riktning mot införande av förbud mot djurförsök av kosmetiska produkter. Kalifornien är först ut och den amerikanska marknaden förväntas växa i takt med att fler stater inför liknande förbud.

”Som ledande spelare inom in vitro-test vill vi alltid använda de senaste, nyskapande prediktionsmetoderna för att erbjuda det bästa inom in vitro-testning till våra kunder. GARD® erbjuder allt detta och vi ser mycket fram emot ett givande samarbete”, säger George DeGeorge, Ph.D. DABT, Chief Scientific Officer på MB Research Labs.

SenzaGens produktportfölj består av en rad allergitester
med marknadens högsta prestanda och prediktionsförmåga. Testerna utförs på mänskliga celler i provrör (in vitro) i kombination med artificiell intelligens och ersätter djurförsök när kosmetika-, kemikalie- och läkemedelsindustrin testar om kemiska ämnen i produkter kan vara allergiframkallande.

SenzaGens GARD-portfölj presenteras närmast den 10-14 mars 2019 på den globala branchmässan SOT 58th Annual Meeting and ToxExpo i Baltimore, USA.

För mer information, vänligen kontakta:
Email: anki.malmborg.hager@senzagen.com | Mobil: 0768 284822

Tina Dackemark Lawesson, Director Investor Relations & Corporate Communications
tina.lawesson@senzagen.com | Mobil: 0708 202944

Denna information är sådan information som SenzaGen AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 mars 2019, kl. 08.30 CET.

Om GARD®

GARD® består av en grupp med tester för analys av kemikaliers förmåga att starta en allergisk reaktion hos människa. Genom att analysera hundratals markörer genererar GARD® stora mängder data och levererar resultat med över 90 procents precision. Detta kan jämföras med dagens standardmetod – tester på möss – som endast uppnår 70-75 procents precision. SenzaGens test kan dessutom kvantifiera den allergiframkallande potentialen för en kemisk substans.

Om MB Research

Since 1972, MB Research Labs has offered toxicology testing services to the cosmetic, consumer product, agri-chemical, biotechnology and pharmaceutical industries. A leading CRO with over 30 years’ experience in the in vitro/alternative and mechanistic toxicity testing field, we maintain a prominent position in non-animal testing in the US, EU and many other countries, MBRL is always ready to adopt, as well as invent new non-animal-based predictive toxicity testing technologies. Our laboratories offer GLP assays in full compliance with OECD, FDA and EPA test guidelines, as well as custom-designed toxicity evaluations.

Om SenzaGen AB (publ)

SenzaGen gör det möjligt att ersätta djurförsök med genetiska tester i provrör för att bedöma om de kemikalier vi kommer i kontakt med i vår vardag är allergiframkallande. Det kan till exempel handla om kosmetika, läkemedel, livsmedel och färgämnen. Bolagets patentskyddade tester är de mest tillförlitliga på marknaden och ger mer information än traditionella utvärderingsmetoder. Testerna säljs i egen regi i Sverige och USA, och genom partners i flera andra länder. De närmaste åren kommer bolaget expandera geografiskt, knyta till sig fler distributionspartners och lansera nya, unika tester. SenzaGen har sitt huvudkontor i Lund och dotterbolag i USA. För mer information, besök www.senzagen.com.

SenzaGen är listat på Nasdaq Stockholm First North (ticker: SENZA).
FNCA Sweden AB, +46(0)8-528 00 399 info@fnca.se, är bolagets Certified Adviser. Mer information om SenzaGen finns att tillgå via http://www.senzagen.com