SenzaGens halvårsrapport 2019

Framåt i linje med vår strategi

VD-kommentar

”Med vårt nuvarande erbjudande uppskattar vi vår möjliga del av den totala marknaden för in vitro-tester till över 5 miljarder kronor. Jag ser att vår teknologi har de bästa förutsättningar att både fylla unika kundbehov och driva fram ett paradigmskifte inom testningsindustrin. SenzaGens möjlighet ligger i att i linje med den satta strategin förstärka och utveckla både organisationen och den kommersiella verksamheten inom flera områden – avtal med strategiska CRO-partners, direktförsäljning, utveckling av nya GARD-produkter samt ett breddat IP-skydd”, säger Axel Sjöblad, VD.

Halvåret 1 januari – 30 juni

• Nettoomsättningen uppgick till 1 652 KSEK (360).
  • Rörelseresultatet uppgick till -15 197 KSEK (-8 480).
  • Resultatet per aktie –0,97 SEK (-0,55).
  • Likvida medel per den 30 juni uppgick till 41 870 KSEK (76 470).

Väsentliga händelser under första halvåret

• Axel Sjöblad utsågs till ny VD – ska leda bolaget in i en expansiv försäljningsfas.
  • SenzaGens utökade marknadsnärvaron i USA genom licensavtal med MB Research Labs.
  • Order från enskild kund på både hud- och luftrörsallergitest till ett värde av en halv miljon kronor.
  • SenzaGens första steg i Kina – slöt samarbetsavtal med ledande expert.
  • SenzaGen beviljades ytterligare patent för GARD®skin i Asien.
  • SenzaGen erhöll sitt första patent för GARD®potency.
  • EU lyfte fram SenzaGens djurförsöksfria test, världens första i sitt slag, för bedömning om kemiska ämnen kan orsaka luftvägsallergier.

För mer information, vänligen kontakta:
Axel Sjöblad, VD, SenzaGen AB
Tel: 0705-35 93 51 | E-post: axel.sjoblad@senzagen.com

Denna information är sådan information som SenzaGen AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 augusti 2019, kl. 08.30 CET.

Om GARD®

GARD® består av en grupp med tester för analys av kemikaliers förmåga att starta en allergisk reaktion hos människa. Genom att analysera hundratals markörer genererar GARD® stora mängder data och levererar resultat med över 90 procents precision. Detta kan jämföras med dagens standardmetod – tester på möss – som endast uppnår 70-75 procents precision. SenzaGens test kan dessutom kvantifiera den allergiframkallande potentialen för en kemisk substans.

Om SenzaGen AB (publ)

SenzaGen gör det möjligt att ersätta djurförsök med genetiska tester i provrör för att bedöma om de kemikalier vi kommer i kontakt med i vår vardag är allergiframkallande. Det kan till exempel handla om kosmetika, läkemedel, livsmedel och färgämnen. Bolagets patentskyddade tester är de mest tillförlitliga på marknaden och ger mer information än traditionella utvärderingsmetoder. Testerna säljs i egen regi i Sverige och USA, samt genom partners i flera andra länder. De närmaste åren kommer bolaget expandera geografiskt, knyta till sig fler distributionspartners och lansera nya, unika tester. SenzaGen har sitt huvudkontor i Lund och dotterbolag i USA. För mer information, besök www.senzagen.com.

SenzaGen är listat på Nasdaq Stockholm First North | Ticker: SENZA. Bolagets
Certified Adviser är FNCA Sweden AB | +46(0)8-528 00 399 | info@fnca.se.