Senzime får forskningsanslag från EUs Horizon 2020

Uppsala, 15 maj 2015. I hård konkurrens med andra bolag erhåller Senzime 50 000 EUR i anslag från EUs ”Horizon 2020” till en förstudie av en kropps- och patientnära mätning av glukos. Förstudien beräknas vara slutförd under andra halvåret 2015 och med goda resultat kan detta resultera i betydande anslag inför bolagets fortsatta kliniska utveckling av konceptet. Vidare har det nyligen förvärvade MD Biomedical erhållit 50 000 EUR i anslag i syfte att säkerställa hur organ i nyopererade patienter fungerar, ett område där det finns betydande medicinska behov.

Målet med Senzimes studie är att visa på en kropps- och patientnära, specifik och noggrann glukosmätare som kan installeras på intensivvården, vilken ger en lösning på nuvarande otillfredsställda kliniska behov. Förstudien beräknas ta sex månader och vid goda resultat finns möjligheter att ansöka om ytterligare EU-anslag inför fortsatt klinisk dokumentation.

”Blodsockermätning inom sjukvården kopplas ofta till diabetesvård. Även om detta är en mycket omfattande sektor inom vården där blodsockermätning är av intresse, är det inte den enda. Forskning har på senare år visat att om man kan hålla en normal blodsockernivå under och efter operation av kritiskt sjuka patienter inom intensivvården, oavsett om de har diabetes eller ej, reduceras sjuklighet och dödlighet bland dessa patienter. Vi ser Horizon 2020-anslaget som ytterligare en kvittens på att mätning av glukos i blod är viktigt samt att Senzime är en ledande aktör på området”, säger Lena Söderström, VD för Senzime AB.

Vidare genomförs årligen tusentals komplicerade operationer för att förbättra och rädda patienters liv, men det har hittills varit svårt att mäta hur det opererade organet fungerar efter operationen. MD Biomedical har utvecklat en metod som kan mäta det och det ska nu bevisas i en klinisk studie.

”Vi har lyckats förmedla vad vi kan och vill göra i stark internationell konkurrens och det är otroligt roligt. Nu ska vi bygga vidare på vårt nätverk av samarbetspartners som vill testa och verifiera vår metod genom kliniska studier, säger Pernilla Abrahamsson, produkt och affärsutvecklingschef MD Biomedical/Senzime.

Lena Söderström, VD för Senzime AB

Tel: 0708-16 39 12, e-post: lena.soderstrom@senzime.com

Senzime utvecklar och säljer analysinstrument med tillhörande förbrukningsmaterial och tillbehör. Senzimes system möjliggör automatiserad och kontinuerlig mätning av viktiga ämnen, bland annat glukos (socker), i biologiska vätskor. Många moderna läkemedel tillverkas av levande celler som hämtar sin näring ur en glukoslösning. Glukosnivån bör mätas kontinuerligt för att säkerställa maximal produktivitet i tillverkningen och även inom sjukvården för att öka patientöverlevnaden vid komplicerade kirurgiska ingrepp. Andra områden där online-mätning kan vara värdefull är inom forskning, dialysvård och idrott. Bolagets aktie är sedan 2008 noterad på Aktietorget. www.senzime.com