Senzime inleder klinisk studie med OnZurf Probe

Uppsala, 17 september 2015. Senzime inleder en klinisk studie med OnZurf Probe för lokal mätning av laktat efter operation av patienter med cancer i matstrupen, en sjukdom som drabbar cirka 500 000 patienter globalt årligen. I dagsläget är den huvudsakliga behandlingsmetoden kirurgi med risk för flera operationer och viss dödlighet som följd. OnZurf Probes teknik kan göra det möjligt att efter operationer följa läkningsförloppet och ge tidiga varningssignaler på komplikationer. Studien beräknas att starta i slutet av året.

Senzime har utvecklat användarvänliga produkter för kontinuerlig mätning av glukos och laktat i vätskor såsom blod och cellodlingar. Dessa mätningar är viktiga – och i många fall kritiska – för patienter som genomgått operationer och som riskerar onödiga och behandlingskrävande komplikationer som exempelvis ischemi (syrebrist) och anastomosläckage (tarminnehåll som läcker in i bukhålan). Senzimes produkt OnZurf gör det möjligt att genomföra kontinuerliga biokemiska provtagningar på specifika organ, vilket nu ska visas i en studie på patienter som genomgått operation av cancer i matstrupen (esofagusresektion), ett ingrepp som genomförs på en halv miljon patienter globalt årligen.

”Kontinuerlig mätning av laktat hos patienter som genomgått operation kan ge möjlighet att upptäcka tidiga läckage. Den kliniska marknaden eftersöker system som möjliggör kontinuerlig monitorering av biomarkörer i blod och vävnad för att snabbare detektera komplikationer efter operationer och styra interventioner. Bara i Sverige genomförs årligen tiotusentals canceroperationer där effektivare monitoreringssystem efterfrågas för att minska antalet smärtsamma och vårdnadskrävande komplikationer som ökar kostnaden för behandlingen. Resultaten från studien kommer att vara ett viktigt underlag inför vår planerade marknadslansering av OnZurf 2016 ”, säger Lena Söderström, VD för Senzime AB.

”OnZurf skapar förutsättningar att efter operation följa laktatnivåer lokalt i matstrupen och upptäcka tidiga tecken på läckage innan det upptäcks med konventionell diagnostik. Tidig detektion skapar förutsättningar för snabb intervention och möjlighet att förhindra komplikationer efter operation”, säger Per-Jonas Blind, Överläkare Kirurgi, Norrlands Universitetssjukhus och en av handledarna i studien.

Resultatet från denna medicinsktekniska studie erhålls från de patienter som drabbas av komplikationer och studietiden är svår att uppskatta. Första rapport beräknas efter ca 10 patienter med komplikationer.

Studien genomförs vid Universitetssjukhuset i Lund under ledning av Jan Johansson, Överläkare kirurgi, SUS.

Lena Söderström, VD för Senzime AB
Tel: +46 708-16 39 12, e-post: lena.soderstrom@senzime.com

Senzime utvecklar och säljer analysinstrument med tillhörande engångsartiklar som möjliggör automatiserad, kontinuerlig mätning av viktiga ämnen i biologiska vätskor, bland annat glukos (socker). Senzime har två produktplattformar för kontinuerlig mätning av glukos och laktat – BioSenz för bioteknik och CliniSenz, ett system för kontinuerlig patientmonitorering. Genom mikrodialys i vävnad eller blod kan Senzime erbjuda ett komplett patientmonitoreringssystem vilket möjliggör kontinuerlig monitorering, vilket är kritiskt för att snabbt detektera komplikationer efter operationer och styra efterbehandlingar. Bolagets aktie är sedan 2008 noterad på Aktietorget. www.senzime.com

Om OnZurf
Onzurf, en ny generation av mikrodialysprobe (kateter) som ger möjlighet till organspecifik monitorering efter operationer av exempelvis tarm, lever och hjärta. Mikrodialys är en teknik som ursprungligen utvecklades vid Karolinska Institutet på 1970-talet och är idag validerad i över 15 000 vetenskapliga studier.