Senzime presenterar kliniska studieresultat för OneSenz

Uppsala, 23 juni 2015. Senzime AB (publ) meddelar idag att utvärderingen av bolagets analysinstrument OneSenz också har gjorts inom klinisk forskning. Syftet var att under glukosbelastning påvisa nyttan av OneSenz förmåga att följa blodsockernivån automatiskt och kontinuerligt hos individer i en forskningsstudie. Utvärderingen har skett i samarbete med Uppsala Universitetet och slutfördes under våren 2015.

Senzime utvecklar analysinstrumentet OneSenz vilket automatiskt och kontinuerligt kan följa patientens blodsockernivå online. Tillförlitligheten och användarvänligheten är redan väl dokumenterad. Den nu slutförda studien var inriktad på nyttan av kontinuerlig mätning av blodsockernivån hos friska frivilliga i olika typ av forskningsstudier, till exempel inom sömn. Studiens resultat bekräftar nyttan av kontinuerlig mätning inom klinisk forskning.

I tidigare forskning är det känt att personer med sömnbrist kan utveckla insulinresistens. Idag tas glukosprover ofta varje halv timme i glukosbelastningen med hjälp av manuella blodprov, medan OneSenz ger möjlighet för forskaren att studera det detaljerade förloppet under hela glukosbelastningen. Detta möjliggör flera mätpunkter och ger dessutom detaljerad information om förändringar och trender.

”Behovet av att kontinuerligt mäta blodsockernivån är stort inom såväl sjukvården som forskning och utveckling inom universitet och läkemedelsföretag, där yttre faktorer som påverkar sockermetabolism kan leda fram till utveckling av nya läkemedel eller behandlingsmetoder”, säger Lena Söderström, VD för Senzime AB.

”Sömnbrist påverkar insulinkänsligheten och därför är det väldigt viktigt att mäta glukos i våra forskningsstudier. Sömnbrist kan på sikt orsaka Typ 2-diabetes och övervikt. Med mätning av kontinuerliga blodsockernivåer inom forskning kan man analysera hela kurvan istället för enstaka glukosvärden”, säger Jonathan Cedernaes, läkare och forskare på Uppsala Universitet.

Lena Söderström, VD för Senzime AB
Tel: 0708-16 39 12, e-post: lena.soderstrom@senzime.com

Senzime utvecklar och säljer analysinstrument med tillhörande engångsartiklar som möjliggör automatiserad, kontinuerlig mätning av viktiga ämnen i biologiska vätskor, bland annat glukos (socker). Senzime har två produktplattformar för kontinuerlig mätning av glukos och laktat – BioSenz för bioteknik och OneSenz, ett system för kontinuerlig patientmonitorering. Genom mikrodialys i vävnad eller blod kan Senzime erbjuda ett komplett patientmonitoreringssystem baserat på mikrodialys vilket kommer möjliggöra kontinuerlig monitorering av biomarkörer i blod och vävnad, vilket är kritiskt för att snabbt detektera komplikationer efter operationer och styra efterbehandlingar. Bolagets aktie är sedan 2008 noterad på Aktietorget. www.senzime.com