Diamorph AB förvärvas av engelska riskkapitalbolaget Epiris för 1,5 miljarder SEK.

Nov 20, 2018

Serendipity Group och Serendipity Ixora har ingått i avtal att avyttra hela sitt innehav i Diamorph AB till det engelska riskkapitalbolaget Epiris. Totalt bolagsvärde vid transaktionen uppgår till mellan 1,4-1,5 miljarder SEK.

Diamorph grundades av entreprenörs-duon Ashkan Pouya och Saeid Esmaeilzadeh för cirka 15 år sedan. Bolaget kom till genom att Saeid, av misstag hade framställt ett väldigt hårt glasmaterial i sitt laboratorium. Sedan dess har bolaget utvecklats och säljer mer än 20 olika avancerade material för användning inom bland annat rymdfarkoster, tåg och smarta brandskydd. Bolaget sysselsätter cirka 250 personer och har försäljning i fler än 60 länder runtom i världen. Affären kommer att fullbordas i sin helhet den 31 januari 2019 förutsatt att vissa villkor har uppfyllts.

Kontaktinformation:

Ashkan Pouya, medgrundare Serendipity Ixora AB

About Serendipity

Serendipity was founded in 2004 with the goal to identify, develop, and invest in technologies and trends with global market potential. Our focus and core competence lies in the processes of company development. Today, we have a diverse portfolio of listed and privately held companies within Cleantech, Medtech, Biotech, Advanced material, and Animal health.

Taggar: