Sergel först med att skicka digitala inkassobrev genom Kivra

Den 12 juni 2018 kommer Sergel att skicka digitala inkassobrev som den första aktören i inkassobranschen. Sergel har samarbetat med Kivra sedan deras start 2011 genom att skicka digitala omfrågandekopior vid kreditprövningar och nu har samarbetet utökats.

Den nya tjänsten gör det snabbare och enklare att agera när inkassobrev har skickats. Dessutom har tjänsten en hög säkerhet genom identifiering via BankID. Den digitala brevlådan ger tillgång till inkassobrevet varhelst man befinner sig och en extra notifiering skickas innan betalningen förfaller. Att det därtill leder till en minskad klimatpåverkan gör det givetvis ännu bättre.

Inkassobrevet kommer vara tillgängligt i realtid direkt efter utskick vilket ger kundens kund fler dagar på sig att hantera kravet jämfört om kravet sänds med A-post, vilket normalt tar cirka två till tre arbetsdagar.

När användaren öppnar inkassobrevet i Kivra erbjuds möjligheten att betala skulden direkt i Kivra, alternativt kan användaren enkelt klicka sig vidare till Sergels Mina Sidor för betalning med Swish, få ytterligare information eller komma i kontakt med Sergel.

Tre dagar innan inkassobrevets förfallodag aktiveras en notifiering för att påminna om att förfallodagen närmar sig. Denna service syftar till att undvika att ärendet ska gå vidare i inkassoprocessen och att ytterligare kostnader ska debiteras.

Sergel menar allvar i vår strategi att bry oss om våra kunders kunder, och det är tydligt att de i ökad utsträckning söker sig till digitala kanaler. Därför vill vi ligga i framkant i vår digitalisering och är nu först med att skicka digitala inkassobrev. Med denna tjänst erbjuder vi en enklare lösning, mer tid att betala och ökad säkerhet. Samtidigt slår vi ett slag för miljön genom minskad pappersanvändning”, säger Peter Storåkers, VD på Sergel.

Idag använder över 2,5 miljoner svenskar Kivra, och är man redan en aktiv användare kommer man automatiskt få eventuellt inkassobrev från Sergel genom Kivra från och med 12 juni. Har man anmält att man önskar ta emot brev via Kivra ingår nu även Sergels inkassobrev i den tjänsten. Vill man hellre få inkassobrevet hem i brevlådan går det självklart bra att logga in på Kivra och navigera till “Meny”, “Inställningar”, “Avsändare” och ställa om Sergel till papperspost.

Sergel är ett av Nordens och Baltikums ledande inkassobolag som levererar hela värdekedjan av Credit Management Services (CMS) med en bred kundbas som rymmer kunder inom alltifrån Bank & Finans och E-handel, till Offentlig sektor och Telekom. Det största affärsområdet är inkasso men företaget är även en av Sveriges största leverantörer av SMS-tjänster.

För mer information, kontakta:
Mattias Vestman, Försäljningschef Sergel Sverige
mattias.vestman@sergel.com