Com Hem och Sergel i samarbete

Report this content

Sergel Kredittjänster tar nu över Com Hems inkassohantering och långtidsbevakning.
– För oss är det viktigt att den som sköter vår inkassohantering förstår vår affär på djupet, vilket vi tycker att Sergel visat prov på i våra diskussioner, säger Pär Söderlund, ekonomichef på Com Hem.

Com Hem, med 1,75 miljoner kunder, är Sveriges ledande leverantör av triple-play-tjänster, alltså TV, bredband och telefoni. Företaget skickar varje år ut ett mycket stort antal fakturor. Beloppet på varje faktura är dock relativt litet.

– Sergel har stor erfarenhet av att arbeta med mindre konsumentärenden vilket är precis det vi har. Varje ärende är ju relativt litet, och vårt mål är naturligtvis att få betalt men också att behålla kunden. Sergel har genom åren visat att de är bra på att få in betalningen utan att kundrelationen skadas, säger Pär Söderlund.

Sergel arbetar inom ett flertal branscher med just denna problematik. Där en fortsatt bra relation med kunden, även efter det att kunden haft betalningssvårigheter, är centralt.

– Det är roligt att ha fått förtroende från Com Hem att hantera dessa ärenden, det ställer naturligtvis höga krav på Sergel i och med att vi nu blir en del av Com Hems kundrelationer, säger Sergels Kredittjänsters VD Magnus Melberg.

Sergel kommer att ta hand om samtliga Com Hems inkassoärenden och all långtidsbevakning.