Sergels nordiska expansion fortsätter - Köper norska Moneto Kapital AS

Report this content

Norge är nästa stora satsning för Sergel Kredittjänster, ett helägt dotterbolag till Telia Sonera och ett av Sveriges ledande företag i ta-betalt-branschen. Sergel köper 51% av aktierna i privatägda Moneto Kapital.
Den norska satsningen kommer bara ett år efter att Sergel startat verksamhet i Finland.

– Vår strategi är att bli en betydande spelare på hela den nordiska och baltiska marknaden och detta är ett viktigt steg i den planen, säger Magnus Melberg, VD på Sergel.
– Jag är övertygad om att Sergel är den rätta stragetiska partnern för Moneto Kapital. Att vi får en majoritetsägare som satsar nordiskt är mycket spännande, även om vår marknad är den norska, säger Tove Giske, VD, Moneto Kapital.

Moneto Kapital AS grundades 2002 och har i dag 26 anställda. Omsättningen 2006 var 20 miljoner NOK, vinsten 900 000 NOK. Moneto är ett av Norges snabbast växande företag i branschen. Bolagets befintliga ägare, ett 15-tal företag och privatpersoner, säljer nu delar av sitt aktieinnehav till Sergel som nu blir majoritetsägare i bolaget. Moneto kommer inom kort byta namn till Sergel Norge AS.

– Moneto arbetar med exakt de tjänster som vi anser måste göras lokalt. Vissa mer renodlade IT-tjänster, såsom Billing och CRM-tjänster, levererar vi bäst centralt medan kunskap om marknaden, juridiska processer, konflikthantering och andra tjänster måste skötas direkt på den lokala marknaden, säger Sergels VD Magnus Melberg.

Målsättningen är att Sergel under 2008 ska förvärva eller starta verksamhet i minst två nya länder i Norden och Baltikum.