Bokslutskommuniké januari – december 2022

FORTSATT AVMATTNING I MARKNADEN

Oktober–december 2022

• Orderingången uppgick till 974 Mkr (1 749)
  • Intäkterna uppgick till 2 440 Mkr (2 543)
  • Rörelseresultatet uppgick till -167 Mkr (71)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -203 Mkr (-140)
  • Periodens kassaflöde uppgick till 14 Mkr (-28)
  • Periodens resultat uppgick till -269 Mkr (87)
  • Soliditeten uppgick till 31,7 procent (35,7)

Januari–december 2022

• Orderingången uppgick till 7 093 Mkr (6 345) och orderstocken uppgick till 10 582 Mkr (12 101)
  • Intäkterna uppgick till 9 205 Mkr (8 735)
  • Rörelseresultatet uppgick till -109 Mkr (235)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -696 Mkr (115)
  • Tillgängliga likvida medel vid periodens utgång uppgick till 624 Mkr (775)
  • Periodens resultat uppgick till -233 Mkr (349)
  • Soliditeten uppgick till 31,7 procent (35,7)
  • Styrelsen föreslår att ingen utdelning sker för 2022

Michael Berglin, VD och koncernchef Serneke Group, kommenterar:
– Vårt resultat har påverkats negativt av i huvudsak tre faktorer: Ökade insatskostnader och inbromsning i marknaden, strukturförändringar vi gjort i bolaget samt av ökade reserver för tvister kopplade till äldre projekt tagna i bolagets tillväxtfas. Framåt kommer vårt förändrade fokus och våra förstärkta processer skapa den motståndskraft vi saknat under 2022.

– Trots oro i marknaden ökar vi vår omsättning under 2022 till 9 265 Mkr (8 736), mycket tack vare en hög produktionstakt i Karlatornet samt att våra regioner Mitt och Syd bidragit med ökade produktionsvolymer. Inbromsningen på bostadsmarknaden förstärks under slutet av året men fortsatta investeringar i samhällsfastigheter, och vår ambition att styra över mot en större andel offentliga kunder, ger en ökad orderingång under året på 7 093 Mkr (6 345).

Presentation av bokslutskommunikén januari – december 2022
Den 22 februari 2023, kl. 09:30 (CET), kommenterar Serneke Group denna delårsrapport i en livesänd presentation för investerare, analytiker och medier. Presentationen sker på svenska och kan följas i direktsändning via en webbsändning på https://www.youtube.com/live/USCqQDr9GXU?feature=share.  Presentationsmaterial inför presentationen kommer att finnas tillgängligt på webbplatsen omkring en timme före webbsändningen startar.

Anders Düring, CFO
anders.during@serneke.se

Denna information är sådan information som Serneke är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 februari 2023, kl. 08.00 CET.

Serneke är en växande koncern verksam inom entreprenad och projektutveckling. Koncernen grundades 2002 och har idag intäkter omkring 9,2 miljarder kronor och cirka 1 200 anställda organiserade i tre affärsområden: Serneke Sverige, Serneke Invest och Serneke International. Genom att tänka nytt driver Bolaget utvecklingen och skapar effektivare och mer innovativa lösningar för ett ansvarsfullt byggande. Bolaget bygger och utvecklar bostäder, kommersiella fastigheter, industrilokaler, offentliga byggnader, vägar och anläggningar samt övrig infrastruktur. Bolagets kunder utgörs av offentliga och kommersiella beställare. Bolagets svenska verksamhet är rikstäckande och organiserad i fem regioner, Syd, Väst, Öst, Mitt och Norr med huvudkontor i Göteborg. Bolagets B-aktie (SRNKE) är noterad på Nasdaq Stockholm sedan november 2016.

Mer information om Serneke Group AB finns på www.serneke.se