Doxa påkallar tvångsinlösen och Serneke ansöker om avnotering

Doxa Aktiebolag (publ) (”Doxa”) som efter slutförandet av det offentliga uppköpserbjudandet innehar mer än 90 procent (med bortseende från de aktier som ägs av bolaget självt) av aktierna och rösterna i SERNEKE Group AB (publ) (”Serneke”), har idag påkallat tvångsinlösen av resterande aktier i Serneke.

Mot bakgrund av ovan har styrelsen för Serneke beslutat om att ansöka om avnotering av Sernekes aktie av serie B från Nasdaq Stockholm. Sista dag för handel i aktien kommer att meddelas efter att Serneke har lämnat in ansökan och fått besked från Nasdaq Stockholm.

Styrelsen för Serneke har vidare, på begäran av Doxa, beslutat att kalla till en extra bolagsstämma att hållas den 7 juli 2023 för beslut om bland annat val av styrelse. Kallelsen kommer att offentliggöras genom separat pressmeddelande.

Johan Live, presschef

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 12 juni 2023, kl. 19.00.

Serneke är en växande koncern verksam inom entreprenad och projektutveckling. Koncernen grundades 2002 och har idag intäkter omkring 9,2 miljarder kronor och cirka 1 200 anställda organiserade i tre affärsområden: Serneke Sverige, Serneke Invest och Serneke International. Genom att tänka nytt driver Bolaget utvecklingen och skapar effektivare och mer innovativa lösningar för ett ansvarsfullt byggande. Bolaget bygger och utvecklar bostäder, kommersiella fastigheter, industrilokaler, offentliga byggnader, vägar och anläggningar samt övrig infrastruktur. Bolagets kunder utgörs av offentliga och kommersiella beställare. Bolagets svenska verksamhet är rikstäckande och organiserad i fem regioner, Syd, Väst, Öst, Mitt och Norr med huvudkontor i Göteborg. Bolagets B-aktie (SRNKE) är noterad på Nasdaq Stockholm sedan november 2016.