Eq Research: Dags för revansch i kv4/2018

Sernekes orderingång på 1,2 miljarder kronor var nästan dubbelt så stor som kv3/2017. Men nedskrivning av två projekt drog ned resultatet med 70 miljoner kronor.

Serneke är en snabbväxande Entreprenad- och Projektutvecklings-koncern skapad av sin VD, huvudägare och grundare Ola Serneke. Bolaget har växt snabbt de senaste åren och etablerat sig som en av Sveriges tio största byggbolag. Koncernen passerade ganska nyligen tusen anställda, vilket var en viktig milstolpe.

Entreprenad (Bygg och Anläggning) utgjorde 93 procent av koncernens omsättning de senaste tolv månaderna (1 oktober 2017–30 september 2018), därav Bygg 82 procent och Anläggning 11 procent. Bolaget har en inriktning mot en stor andel offentliga beställare. Serneke inriktar sig också i en ökad utsträckning mot medelstora projekt inom intervallet 300 miljoner till 1 miljard kronor. Denna strategi ger förutsättningar för en bättre lönsamhet. Koncernens orderstock täckte 104 procent av bolagets årsomsättning per 30 september 2018 jämfört med 180 procent för ett år sedan. Men när bygget av Karlastaden i Göteborg startar senast i kvartal 1/2019 motsvarar det åtta kvarter blandstad om 200 000 kvadratmeter lokaler, där produktionsvärdet uppskattningsvis ligger på omkring tolv miljarder kronor. Vi har antagit att Serneke tar fem miljarder kronor i extra egen orderbok åren 2019 till 2021. Mark- och grundläggningsarbetena i Karlastaden till ett värde av cirka 150 miljoner kronor slutfördes under tredje kvartalet 2018.

Kursfallet i aktien är kopplat till vinstvarningen om nedskrivning av två projekt om sammanlagt 70 miljoner kronor som bolaget tog i kvartal 3/2018. Det var i sin tur kopplat till konkurser hos underleverantörer. Det gör att vi justerar ned våra vinstprognoser ganska påtagligt för helåret 2018, men även 2019 påverkas. Anledningen till det är också att vi inte lagt in lika mycket antagna reavinster på försäljning av byggrätter som tidigare antagits. Bolaget har dock flaggat för några sådana affärer under fjärde kvartalet 2018. Enligt vad vi erfarit försökte bolaget sälja byggrätter redan i slutet av 2017, men några affärer blev inte slutförda då. Marken i Karlastaden avräknades på 2016 års brf-prisnivå när Serneke bildade ett samriskbolag (50/50) med NREP kring detta gigantiska projekt.

Givet våra justerade resultatprognoser efter bolagets tredje kvartalsrapport för 2018 får vi ett motiverat DCF-värde på 89 (125) kronor i Serneke-aktien. Med dagens kurs ger det en potential på 41 procent upp till vår riktkurs, vilket motiverar ett fortsatt köpråd i aktien.

Läs hela analysen på Analysguiden.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden.